I løpet av Mallorca-oppholdet har jeg trent 70 timer på to uker. Foto: Vibeke Stærkebye Nørstebø
Brukerskapt innhold
Lokalsporten.fvn.no er siden for brukerskapt innhold, der klubber og utøvere selv skriver fra stevner, trening og annet. Vi tar også inn pressemeldinger som omhandler sørlendingers prestasjoner. Formålet er å speile mangfoldet og bredden i lokalidretten, og flere av sakene publiseres også på forsiden til fvn.no. Minst en gang i uka samler vi utvalgte bidrag i papiravisen. Vil du som utøver eller din klubb være med som en av stadig flere bidragsytere, kan du sende en e-post til Rune Stensland.

15 dagers blodslit under palmene

Triatlonsesongen nærmer seg med stormskritt. En ny treningsperiode med mer konkurransepreget trening og høyere intensitet står for døren.

Formen skal toppes frem til sommeren! Derfor har jeg i løpet av påsken vært på en to ukers treningssamling på Mallorca sammen med triatlonlandslaget. Det var 15 dager med blodslit.

Treningssamlingen på Mallorca er den andre treningsleiren med landslaget jeg har fått anledning til å være med på. Jeg var også med til Las Playitas, Fuerteventura, i fjor. På årets samling var vi totalt 18 utøvere. Syv av utøverne var fra landslaget. I tillegg var vi et par utenfor landslaget som fikk lov til å være med, samt en gruppe fra Haugesund triathlonklubb. To av utøverne fra elitelandslaget, Kristian Blummenfelt og Jørgen Gundersen, var ikke med på grunn av andre planer, og nivået var  ganske så høyt.

Enorme treningsmengder

I løpet av de to ukene jeg var på leir ble det lagt ned enorme treningsmengder. Vi gjennomførte tre-fire treningsøkter om dagen. Det ble totalt lagt ned 70 treningstimer. Fordelingene i antall økter mellom de ulike disiplinene var nokså likt, selv om det tidsmessig ble mest på sykkel. Her har jeg god erfaring med å presse meg fra tidligere. 

Treningene var variert. Vi hadde mange rolige og lange treninger, men også treninger hvor det var mye fokus på teknikkforbedrende øvelser i alle disipliner. I tillegg hadde vi flere gode kvalitetsøkter hvor vi fikk testet formen. Med en slik stor treningsmengde er det enormt viktig med restitusjon, noe lederne og trenerne presiserte flere ganger. Tiden vi hadde til rådighet mellom øktene ble derfor brukt til å spise godt, samt slå av et par timer på sengen.

Kvalitetsøkter

Treningstriathlon
Foto: Vibeke Stærkebye Nørstebø

I løpet av oppholdet gjennomførte vi flere typer kvalitetsøkter. Totalt hadde vi ni slike økter. På svømmingen gjennomførte vi i starten av leiren blant annet en 3000 meter-test. Tiden vi fikk her brukte vi til å estimere hvor fort vi skulle svømme i de ulike intensitetssonene på forskjellige serier senere under treningssamlingen. 3000 meter-test er ikke noe jeg har gjort mye av tidligere. Jeg startet bra og hadde overraskende godt tak på vannet. Etter 2500 meter gikk jeg imidlertid på en liten smell. Jeg hadde åpnet ørlite for hardt og de siste hundre meterne gikk dermed mye saktere, men jeg kom meg gjennom på en god måte.  Det var likevel en god opplevelse og en god erfaring å ta med meg videre. Til info var 3000 meter-testen den tredje treningsøkten den dagen. Samme dag hadde vi allerede hatt en hard terskeløkt på sykkel. Det var godt å ha erfaringen fra sykkelprosjektet med seg her. 

En av dagene ble vi også kjørt til byen Sóller, som er ca. èn times kjøring fra stedet vi bodde. Her hadde vi en knallhard sykkeløkt. I denne byen ligger nemlig Mallorcas høyeste fjell, Puig Major. Den lange bakken opp til toppen er 14 km lang. Denne bakken kjørte vi ikke bare èn gang, men to ganger på anaerob terskel. Kroppen føltes bra denne dagen, og jeg hadde bra ”push” i tråkket.

Men,  jeg skal innrømme at det var et slit. Det er ingen tvil om at sykkelprosjektet jeg har vært gjennom de siste månedene har gitt fremgang. 

Overgangsøkt (5x5 km sykkel/1 km løp). Foto: Privat.
Overgangsøkt (5×5 km sykkel/1 km løp). Foto: Mikal Iden.

Ut i leiren hadde vi også en trenings-triatlonkonkurranse hvor vi også fikk konkurrert mot noen østerrikere. Her svømte vi ca 400 meter, syklet 9 km og løp 2,5 km. Denne såkalte supersprinten gjennomførte vi to ganger. Den første gjennomføringen var i sone 3 fart, mens den siste var ”all-out”. Dette var en fin liten forsmak på sesongen hvor jeg fikk en pekepinn på hva som var bra og hva som kan forbedres.

Svømmingen gikk bra. Det samme gjorde syklingen i den første gjennomføringen. I runde to gikk imidlertid syklingen mye tyngre, og det er ingen tvil om at jeg må øve på tempovekslinger og tekniske partier. Dette er to viktige egenskaper i konkurranser hvor ”drafting” er lovlig (ligge på hjul).

Løpingen vet jeg at jeg har inne, men har enda en del å hente når det skal løpes etter å ha svømt og syklet. Dette er en helt egen egenskap som må terpes på!

Sammensveiset gruppe

Vi hadde også andre harde og krevende kvalitetsøkter, og i tillegg til den store treningsmengden skal jeg innrømme at det til tider var et blodslit. Men så lenge vi stod sammen som en gruppe, støttet og pushet hverandre var dette egentlig ikke noe problem. Er det noe som kjennetegner triatlonlandslaget, så er det at de er en hardtarbeidende og sammensveiset gruppe som virkelig støtter opp om og hjelper hverandre, både i motgang og medgang. Alle sammen jobber mot de målene som er satt, og deler sine egenskaper med hverandre.

Flere tusen meter ble lagt ned i svømmebassenget under det 2 ukers lange oppholdet. Foto: Privat
Flere tusen meter ble lagt ned i svømmebassenget under det 2 ukers lange oppholdet. Foto: Privat

Oppholdet var helt fantastisk, og ikke minst veldig inspirerende. Jeg fikk et større innblikk i hvor nivået ligger, og hva som kreves for å nå toppen. I tillegg fikk jeg med meg mange nyttige tips, erfaringer og kunnskap som jeg selv må jobbe videre med, noe jeg også kommer til å dele med resten av triatlonmiljøet her i Kristiansand. Treningssamlingen på Mallorca har gitt meg et utrolig godt grunnlag og utgangspunkt til sesongen som kommer. Nå gjelder det for meg å gjøre de riktige tingene den siste perioden. Målet er å hevde meg i norgestoppen, som du kan lese mer om i min første blogg for Lokalsporten.