Kristiansanderen Leif Tore Eriksen (48) på startstreken i onsdagens sykkelkarusellritt i regi av Bedriftsidretten. Eriksen vant NM-tempoen i 1993. Alle foto: Sverre Larsen.
Brukerskapt innhold
Lokalsporten.fvn.no er siden for brukerskapt innhold, der klubber og utøvere selv skriver fra stevner, trening og annet. Vi tar også inn pressemeldinger som omhandler sørlendingers prestasjoner. Formålet er å speile mangfoldet og bredden i lokalidretten, og flere av sakene publiseres også på forsiden til fvn.no. Minst en gang i uka samler vi utvalgte bidrag i papiravisen. Vil du som utøver eller din klubb være med som en av stadig flere bidragsytere, kan du sende en e-post til Rune Stensland.

Leif Tore Eriksen er fortsatt tempokongen

Den tidligere norgesmesteren Leif Tore Eriksen var suveren i sykkelkarusellens temporitt Bernt spesial.

Det 11. sykkelrittet i sykkelkarusellen ble gjennomført som temporitt fra Samkom til Vatnestrøm og tilbake til Samkom. Det er første gang at dette rittet går begge veier. Fra før har dette rittet startet litt sør for Vatnestrøm. Det er 24 km tempo.

Klikk deg gjennom bildegalleriet her: 

Leif Tore Eriksen var halvannet minutt raskere enn andremann Christian Wulff. Eriksen syklet med en snittfart på 44,23 km/t og vinnertiden hans på 31,12 minutter er nå løyperekorden i Bernt spesial.

Resultater-ritt-11-Bernt-Spesial

Leif Tore Eriksen (48) 

Hvordan disponerte du kreftene?

-Jeg hadde en god rytme hele veien. Det var tøft å holde tempoet oppe i oppforbakkene. Det var viktig å ikke stivne. Jeg forsøkte å sykle på smertegrensen min uten at jeg ble stiv.  

Hadde du noe mål med syklingen i dag?

-Det var ei skikkelig god og hard økt. Det er lettere å motivere seg når man har startnummer enn om man trener vanlige intervalløkter. Det er gøy med temporitt.

Hva synes du om traséen i dag?

-Det er ei flott løype, og den er variert og kupert. Den stiller en del krav, man får prøvd seg på flere måter på sykkelen i den.

 

Andreas Nordal (35)

Hva vil du med rittet her i dag?

-Jeg ønsker å sykle så fort jeg kan. Man kan ikke gjøre noe med de andre.

Hvordan bør man sykle i denne løypa?

-De første 12 km er mye oppover, litt slette og litt utfor. Det gjelder å bruke mye krefter i begynnelsen og disponere litt annerledes enn vi pleier i rittene. De siste 12 km er nemlig mye utfor, og disse går fortere enn de første 12 km.

Hva er typisk for Bernt spesial?

-Løypa er oppkalt etter en Bernt som jobbet i sykkelutvalget her i sør. Han var glad i utforbakker. Dette har historisk vært årets raskeste løype. Det var tidligere 12 km fra Vatnestrøm til Samkom. Det blir spennende å se hvordan det blir nå, siden vi nå sykler begge veier.

Morten Arentz-Grastvedt (39)

Hvordan skiller man klinten fra hveten i denne løypa?

-Det er hardt arbeid som ligger bak de beste prestasjonene. I dag er det viktig med gode klatreegenskaper, og ikke ha for meget vekt.  

Hva slags sykkel bør man ha i disse temporittene?

-Man kan velge mellom temposykkel eller landsveissykkel. Det er en fordel med temposykkel, for det går kjappere utfor. Så man kan tjene en del tid på det.

Øyvind Ommundsen (53), arrangør fra Glencore Nikkelverk

Hva synes du om dette temporittet som dere arrangerer?

-I tidligere år har dette temporittet som kalles for Bernt spesial vært mye utfor, og da var det viktig å ha en tung kropp som tålte mye utfor. Det gikk fort da! Men nå har vi gjort om temporittet, så man får prøvd seg mer. Først sykler vi mye opp fra Samkom til vi er ved Vatnestrøm, og deretter sykler vi mye nedover fra Vatnestrøm tilbake til Samkom. Vi synes rittet har blitt mer spennende nå, og man må vise form og muskler for å få ei god tid.

Opprinnelig var dette rittet 12 km utfor fra Vatnestrøm. Det var ei lett løype. Nå er traséen begge veier, og det betyr at det blir ganske harde oppforbakker.

Hvordan bør man bruke kreftene?

-Man bør gi på til Vatnestrøm. Der snur man. Og så kan man rulle nedover til mål.