Persen min i markløft er nå 240 kilo. Foto: Privat.
Brukerskapt innhold
Lokalsporten.fvn.no er siden for brukerskapt innhold, der klubber og utøvere selv skriver fra stevner, trening og annet. Vi tar også inn pressemeldinger som omhandler sørlendingers prestasjoner. Formålet er å speile mangfoldet og bredden i lokalidretten, og flere av sakene publiseres også på forsiden til fvn.no. Minst en gang i uka samler vi utvalgte bidrag i papiravisen. Vil du som utøver eller din klubb være med som en av stadig flere bidragsytere, kan du sende en e-post til Rune Stensland.

Brannmann viser krefter

Mitt navn er Sindre Trondsen. Jeg er 28 år og kommer fra Kristiansand. Til daglig jobber jeg som brannmann og har en blogg kalt Crossfitpappa. Her skriver jeg om trening, kosthold og livet som tobarnsfar.

I fjor gikk jeg ut i media og sa at jeg ville bli verdens sprekeste brannmann. For å nå dette målet startet jeg opp med treningsformen crossfit. Over tid har mitt forhold til crossfit gått fra å være et hjelpemiddel for å nå målet mitt, til noe jeg brenner for og som jeg ønsker å drive med resten av livet. Crossfit har gjort meg sterkere, hurtigere og mer utholdende. Nå higer jeg etter å være utenfor komfortsonen og jeg pusher personlige grenser hver eneste dag.

Jeg trener mot «World Police & Fire Games» som finner sted i Fairfax, Virginia, USA 1.juli i år.

Crossfit gir gode resultater

Siden jeg gikk ut i media for et år siden har jeg hatt stor fremgang, noe resultatene mine også bekrefter. Her forleden tok jeg økten «King Kong«. Den har jeg forbedret med hele ti minutter siden første gang jeg gjennomførte den. For min del er dette den ultimate styrkeprøven. Såvidt jeg vet er det ingen andre menn i Kristiansand som har maktet å fullføre den. Det sier ganske mye om hvor krevende den egentlig er!

King Kong (3 Rounds)

  • 1 Deadlift (206 kg)
  • 2 Ring Muscle Ups
  • 3 Squat Clean (113 kg)
  • 4  Strict Handstand Pushups

 

DSC00514

DSC00525

Andre forbedringer (personlige rekorder fra mai 2014 i parentes):

  • Markløft: 240 kg (220 kg)
  • Knebøy: 180 kg (150 kg)
  • Clean & Jerk 120 kg (100 kg)

Crossfit som livsstil

Øktene jeg gjennomfører varierer fra dag til dag. Noen er tunge og korte, andre er lette og langvarige. Av og til trener jeg bare på øvelser jeg vil mestre/forbedre. For at treningen min skal gå knirkefritt  bruker jeg mye tid på bevegelighet. Istedenfor å ligge i sofaen på kveldstid, sitter jeg på gulvet og kjører skadeforebyggende bevegelighetstrening. Jeg prøver så godt det lar seg gjøre å ha et sunt og variert kosthold slik at jeg skal få fullt utbytte av treningen min. Crossfit er uten tvil blitt en livsstil.

SONY DSC
Min datter, Alina, vet å trøste pappa etter en hard treningsøkt.

Sprer latter på sosiale medier

Samtidig som jeg er veldig seriøs med treningen, så liker jeg å ha det gøy! Jeg har vel fått rykte på meg som en moroklump i sosiale medier, noe jeg trives med. Samtidig som det er gøy å lage små filmsnutter på bare 10-15 sekunder, så er det ekstra gøy når man får tilbakemeldinger om at folk liker det jeg gjør. For meg går det mest i Instagram og Snapchat, simpelthen fordi det er mer forenlig med min hektiske hverdag som familiemann og treningshektet brannmann. Vil du følge meg, så heter jeg Crossfitpappa både på Instagram og Snapchat.

Vil bedre crossfits «dårlige» rykte

Det er viktig for meg å presisere at crossfit er mer enn bare «mange tunge løft og vekter som skal kastes rundt i rommet helt til utøveren spyr eller skader seg». Jeg opplever mye skepsis og kritikk mot crossfit, hvor folk mener det er idioti, en enveis-billett til «rabdo» og lange skadeavbrekk. Tull og tøys!

Kort fortalt så trener vi funksjonelle bevegelser. Vi varierer bevegelsemønstre og vi gjør det med høy intensitet. Instruktører observerer og veileder deg underveis.

Jeg er «Crossfit Level 1 Trainer» og trener daglig på Progressive, kjent som «Garasjen i Narviga». Det som er så deilig med denne sporten er at man møter opp til ferdig dekket bord, med programmerte økter på tavla, instruktører som veileder og motiverer, og et miljø hvor alle har et felles mål: Komme i form og ha det gøy. Et slik miljø skaper en enorm følelse av tilhørighet. Bare det å motivere seg til å gå på trening er ikke lenger et problem, tvert imot så gleder man seg. Crossfit er for alle, og du får også en plass i et fantastisk flott fellesskap.