Kristiansanderen Leif Erik Gladstad (30) er blant Norges beste crossfitutøvere. Etter at han røk korsbåndet i juni, må han trene alternativt fram til neste år. Foto: Privat.
Brukerskapt innhold
Lokalsporten.fvn.no er siden for brukerskapt innhold, der klubber og utøvere selv skriver fra stevner, trening og annet. Vi tar også inn pressemeldinger som omhandler sørlendingers prestasjoner. Formålet er å speile mangfoldet og bredden i lokalidretten, og flere av sakene publiseres også på forsiden til fvn.no. Minst en gang i uka samler vi utvalgte bidrag i papiravisen. Vil du som utøver eller din klubb være med som en av stadig flere bidragsytere, kan du sende en e-post til Rune Stensland.

Bruker korsbåndskaden til noe positivt

Når beinet må hvile grunnet operasjon, kan man trene overkroppen ekstra godt i stedet.

Under crossfit-EM i Madrid denne sommeren var jeg maks uheldig og pådro meg en kneskade siste dagen. Jeg landet feil da jeg hoppet ned fra en klatreøvelse og fremre korsbånd røk, deler av menisken ble også skadet. Jeg skal innrømme at jeg der og da ble veldig lei meg da jeg forstod at jeg hadde fått en større skade, og vi ikke kunne fortsette konkurransen. Jeg fikk tidlig beskjed om at det mest trolig var en korsbåndsskade, og visste da at det var lang periode før jeg kunne konkurrere igjen.

Senere på kvelden same dag klarte jeg allikevel å snu dette. Jeg bestemte meg for at jeg ikke skulle la meg knekke og begynte allerede da å tenke hvordan jeg skulle komme meg igjennom denne skadeperioden på best mulig måte uten å miste motivasjonen. Det fine med crossfit er jo at det alltid er noe å trene på, i dette tilfellet er det overkroppen.

De første ukene etter skaden sjonglerte jeg frem og tilbake på krykker mens jeg startet opptreningen mot operasjonen som var først tre måneder etter uhellet. Det ble mye sykling og øvelser med strikk. Etter hvert, da beinet ble sterkt nok, ble det mye statiske styrkeøvelser som benpress, bencrul og markløft med stang. En uke før operasjonen var kneet ganske stabilt og jeg løftet 2x200kg markløft, inkludert 1×160 kg knebøy med boks. Rett før skaden skjedde løftet jeg 240 kg i markløft (3x kroppsvekt) og 190 kg knebøy, så i løpet av denne perioden klarte jeg å trene ganske bra. Det hjalp på motivasjonen.

Det er tungt å få en skade når man er så aktiv, men jeg fokuserte på det jeg kunne gjøre, og droppet de negative tankene ved å tenke på det jeg ikke kunne gjøre. Samtidig var det viktig å fokusere på at dette kun er midlertidlig. Jeg bestemte meg raskt for at jeg skal komme tilbake i bedre form enn det jeg var i da jeg pådro meg skaden.

Fremover kommer jeg til å avvente med treningen til benet føles bra, deretter begynne med rehabiliteringsøvelser og styrkeøvelser som er med på å styrke benet og kneet. Jeg gleder meg både til å bli skadefri og over at jeg kan trene mye annet i rekonvalesensperioden.