Koser meg med familiehunden! Foto: Privat.
Brukerskapt innhold
Lokalsporten.fvn.no er siden for brukerskapt innhold, der klubber og utøvere selv skriver fra stevner, trening og annet. Vi tar også inn pressemeldinger som omhandler sørlendingers prestasjoner. Formålet er å speile mangfoldet og bredden i lokalidretten, og flere av sakene publiseres også på forsiden til fvn.no. Minst en gang i uka samler vi utvalgte bidrag i papiravisen. Vil du som utøver eller din klubb være med som en av stadig flere bidragsytere, kan du sende en e-post til Rune Stensland.

Carl Petters romjulstrening i Lister

I romjulen har jeg trent litt mindre styrkeløft  enn normalt. Jeg har trent litt roligere og har også testet noen nye treningformer. På grunn av utfordringer med åpningstider noen steder har jeg valgt å trene på forskjellige sentere i ferien.  Under kommer litt informasjon om hva og hvor jeg har trent i romjulen og hvordan jeg syntes det var. Bildet øverst er fra da jeg fikk sølv på NM i styrkeløft 2014.

Dag 1

Jeg hadde trening avtalt med min gode venn Marius Wehus.  Marius er utrolig hyggelig og ikke minst uhyggelig sterk. Han tok meg med på sitt eget garasjegym. Dette var meget bra utstyrt og hadde alt han og jeg trengte for å få en super treningsøkt.  Der fikk jeg til og med prøve meg på strongmanøvelsen atlassteinløfting.  Dette var mye vanskeligere enn jeg trodde og steinene var fryktelig glatte.  Jeg fikk vite at man vanligvis brukte håndballklister for å få bedre tak på steinene.  Jeg droppet dette da jeg bare løftet steinen på 110kg et par ganger.  Marius lekte seg med den 110kg tunge ballen som jeg strevde med.  Jeg fikk i tillegg trent knebøy, benkpress og markløft som vanlig. Vi to hadde en kjempeøkt! Gode venner og god stemning.

Dag 2

Jeg skulle ha tung knebøy, så tok jeg turen til Mandal Treningssenter. Der vet jeg at de har skikkelige styrkeløftstenger og vektskiver. Dette er for meg en trygghet, da det minsker risikoen for skader. På denne treningen hadde jeg med med min samboer som også er på Sørlandet i romjulen. Vi hadde en kjempeøkt og hilste på mange trivelige folk. Deriblant noen sterke ungdomsløftere (under 18 år). De drev også med styrkeløft. Mandal treningssenter er nok det best utstyrte treningssenteret for min type trening. De har også utrolig mange forskjellige apparater og muligheter for nesten alle former for trening. De har også en egen avdeling for slynge- og bevegelighetstrening, samt fine garderober og hyggelige folk i betjeningen. Sjekk www.mandaltreningssenter.no

Dag 3

Jeg hadde avtalt at jeg skulle være med på noe som for meg var langt utenfor min komfortsone. Da skulle jeg nemlig være med på en crossfitinspirert sirkeltrening på Lotus Gym Vanse.  Jeg hadde lovet barndomskamerat Philip Moen å bli med som hans treningspartner. Da vi ankom Lotus Gym, så jeg at de hadde oppgradert og bygget ut en masse siden sist jeg var der for tre år siden. Vi ble tatt imot med åpne armer av Tor Rune Vatland. Han anbefalte meg å ta det med ro og holde igjen spesielt i begynnelsen av treningen, fordi jeg med mine 120 kg fordelt på 183 cm høyst sannsynlig ville bli fortere full av melkesyre enn mange av de andre som var på trening.

Jeg forsøkte å være fornuftig, men det er vanskelig for en med mitt konkurranseinstinkt. Dere må huske på at dette er det stikk motsatte av det jeg driver med til vanlig. Her skulle jeg være fire minutter på hver stasjon. Det var 16 stasjoner med forskjellige øvelser. Deriblant rykk og støt med kettlebells, pullups, spensthopp. traktordekkvelting, stå på hodet, forskjellige mage- og kjernemuskulaturøvelser, pushups på kettlebells, thrusters og mange flere øvelser for hele kroppen.  Treningen varte en time og jeg overlevde. Man kan si det sånn at det var nok mange som gjorde flere repetisjoner enn meg. Men jeg var egentlig mest fornøyd med å gjennomføre. Alt i alt en kjempegod, morsom og sosial treningsøkt med utrolig mange hyggelige mennesker. Det kan anbefales for alle uansett form og treningsbakgrunn. Bare ta det i ditt eget tempo.  Etter økten brukte jeg litt tid på å teste resten av lokalene. De var meget bra utstyrt for det aller meste av styrketrening. Sjekk http://lotusgym.no/

Dag 4

Tok en kjapp styrketrening på Lyngdal Fysikalske nyttårsaften. Ble tatt godt imot av Kenneth Gujord som er fysioterapeut og daglig leder der. Dette var også romjulens billigste alternativ for meg. Det kostet bare en femtilapp. Dette senteret er litt mindre enn de andre jeg har trent på i romjulen, men med nok av utstyr til å få trent det jeg skulle og litt til.  Her var også utstyret og garderobene oppgradert siden sist jeg var der.  Mer enn bra nok for en som ikke trenger gruppetreningssaler og slikt.

Konklusjon:

Har fått trent bra alle steder jeg har vært. Skal man trene tunge baseøvelser som knebøy, benkpress og markløft er nok Mandal treningssenter et hakk over de andre på akkuratt dette. Gruppetrening var kjempemorsomt på Lotus Gym Vanse,  Jeg var også en tur innom kjente trakter på Sørlandsbadet og kikket der. Meget fine lokaler og unike muligheter til trening kombinert med bading og velvære.

Ønsker alle et kjempegodt nyttår! Mitt råd til alle er at det finnes ingen snarveier!

Det ligger bilder og videoer fra romjulen på min Instagram side: http://instagram.com/sterkepetter

@sterkepetter