Kristiansanderen Henrik Westgaard (32 år, til høyre) jobber som personlig trener og foredragsholder i Oslo. Han er tidligere eliteseriespiller og landslagspiller i håndball, med gull fra serie, sluttspill og NM. Foto: Anton Markmanrud.
Brukerskapt innhold
Lokalsporten.fvn.no er siden for brukerskapt innhold, der klubber og utøvere selv skriver fra stevner, trening og annet. Vi tar også inn pressemeldinger som omhandler sørlendingers prestasjoner. Formålet er å speile mangfoldet og bredden i lokalidretten, og flere av sakene publiseres også på forsiden til fvn.no. Minst en gang i uka samler vi utvalgte bidrag i papiravisen. Vil du som utøver eller din klubb være med som en av stadig flere bidragsytere, kan du sende en e-post til Rune Stensland.

Drit nå litt i sommerkroppen, folkens!

Kroppen som var god nok for fem år siden er i 2017 ikke i nærheten av å være god nok. Hvorfor er det blitt sånn?

Primært fordi media, Facebook og Instagram og andre sosiale medier skaper urealistiske kroppsidealer og lurer folk til å tro at å ha åtte i fettprosent er normalt. Det er helt feil!

Sommerkroppen 2017 = nedtur
Vi er bare noen få uker unna fellesferien, som er høytiden for bar overkropp og bikini. Denne sommeren tør jeg påstå at det er flere enn noensinne som gruer seg til badesesongen. Det å kle av seg og vise at en nok en gang ikke lyktes med Sommerkroppen-17 eller SK-17 som det også kalles.

Hvorfor er det blitt sånn? Slik jeg ser det er det som var en god nok kropp for fem år siden, ikke i nærheten av å være god nok i 2017. Hovedgrunnen, etter min mening, er det stadig latterlige og farlige økende fokuset på kropp i sosiale medier. Når i alle dager ble det normalt å legge ut en selfie av seg selv med full fleks i bare bokseren/trusa på treningssenteret? Det er ikke mange år siden det i hvert fall i min bok var ganske så kleint.

Denne sommeren tør jeg påstå at det er flere enn noensinne som gruer seg til badesesongen.

Jeg ser at selv etablerte flinke trenere og PT-er legger ut bilder av seg selv i bar overkropp. Helt uten grunn! Det er galskap og de er med på å øke kroppspresset når de egentlig har et ansvar for å fremme de helsemessige fordelene med å trene.

18. juni postet blant annet Hollywoodtreneren, Cornelis Elander, på Facebook.” Lyst på en strammere kropp før fellesferien?”. En strammere kropp på tre uker? Det er sprøyte tull! Det er ikke rart folk blir forvirret.  Jeg nekter å være en del av det! Det skapes et bilde om at det å få sixpack, sprettrumpe og v-kropp er gjort i en håndvending. Det er det virkelig ikke! Og det bør ikke være noe mål i seg selv.

Det er galskap og de er med på å øke kroppspresset når de egentlig har et ansvar for å fremme de helsemessige fordelene med å trene.

Nok engang er det skippertak og quick fix som anbefales. Som jeg skrev i artikkelen om disiplin og trening i januar, er dietter og ekstreme forandringer sjeldent effektive. Man forandrer ingenting når det komme til vaner eller måte å tenke trening kosthold på. Derfor ser man at de fleste som prøver «dietter» ender opp med en høyere utgangsvekt et år etter endt diet. Dette vet Elander godt.

Slik lover Cornelis Elander alias Hollywoodtreneren deg en strammere kropp før fellesferien begynner. Annonsen er hentet fra Facebook.

 

Faktum er at å gå ned 15-20 kilo er kjempevanskelig og det er langt fra bare det ”perfekte” treningsopplegget som skal til for å klare det. Vi jager for ofte de synlige resultatene gjennom treningen, når det faktisk er helsegevinsten som bør være det viktigste.

-Henrik! Du er altfor tynn
En av grunnene til at jeg advarer mot dette er fordi jeg selv har opplevd hvordan feil fokus på kost og trening kan få konsekvenser for hva slags forhold man utvikler til egen kropp. Og hvordan en sleivete kommentar kan sette et stikk i hjertet til en 12-årig gutt.

-Henrik! Du er altfor tynn! Jeg skjønte ikke hvorfor, men det stakk i meg.

Det som startet med en kommentar om at jeg var for tynn fulgte meg helt til jeg spilte min siste sesong i eliteserien i håndball, som 28-åring. For meg handlet alt om å legge på meg. Det sto til og med om vekta mi i Fædrelandsvennen. Jeg satt i gang med å spise, stappet i meg og la sakte men sikkert på meg.

Faksimile fra Fædrelandsvennen 11. september 2004. Jeg hadde som 19-åring lagt på meg 11 kilo på et år, men var likevel ikke fornøyd med «bare» å veie 82 kilo. Jeg ville opp i 85 kilo så fort som mulig – dernest 90.

Da jeg signerte min første kontrakt som 18-åring i KIF, veide jeg 71 kg. Å veie 85 kilo hadde lenge hadde vært det store målet mitt. Jeg var imidlertid slett ikke fornøyd da jeg nådde den vekta. ”90 blir bra” var det neste målet. Og 90 kilo var lenge matchvekta mi. Da følte jeg meg som en maskin.

Faktum er at å gå ned 15-20 kilo er kjempevanskelig og det er langt fra bare det ”perfekte” treningsopplegget som skal til for å klare det.

Jeg var så ekstrem at veide jeg 89,7 kilo før kamp når jeg gikk på vekta, passet jeg på å drikke en halv liter vann slik at jeg bikket over til 90 igjen. Det måtte til for at jeg skulle føle meg som den maskinen ingen kunne stoppe.

Det absolutt verste jeg kunne høre var ”har du tatt av deg, Henrik?” eller ”du ser tynn ut” – det kunne sitte i meg som en torn i siden i timevis. Og etter en stund holdt ikke 90 kilo heller. Jeg var fortsatt ikke stor nok. Fokuset mitt var fortsatt at jeg hele min karriere skulle bli større, minus siste sesongen. Da veide jeg 96 kilo og var blitt for tung og måtte jeg ned noen kilo, ironisk nok.

Jeg har nok for de som er rundt meg og kjenner meg fremstått som trygg og selvsikker gjennom karrieren. Det stemmer, så lenge det ikke var snakk om vekten min. I dag har jeg et sunt og godt forhold til kroppen min.

Foto: Anton Markmanrud.

– Ikke vær en toppidrettsutøver

Som personlig trener i EVO er jeg i kontakt med mange ulike typer mennesker hver uke. Og jeg opplever et stadig økende fokus på det perfekte. Flere av medlemmene på mitt senter stiller stadig større krav til seg selv og flere ønsker å trene og spise som en toppidrettsutøver. Dette er noe jeg råder dem sterkt fra å gjøre.

Treningen skal kunne gjennomføres i en travel hverdag. En hverdag hvor barna og de hjemme bør ha første prioritet. Min viktigste jobb er å være en støttespiller og rydde opp i feil-informasjon. Jeg hjelper til med et opplegg som selvfølgelig gir resultater, men viktigst av alt gir folk roen med at dette ordner seg. Jeg jobber aktivt med å tone ned og bryte opp i usannheter folk har sett på Instagram eller lest i nettaviser.

Mitt råd er: Drit nå litt i sommerkroppen, folkens. Glem skippertak! Du har ikke dårlig tid, kroppen din er bra og du er bra. Legg gjerne ut bilder av deg selv for å inspirere og motivere til sunn trening og kosthold, men vær også bevisst på hvilke signaler det kan gi.

Foto: Anton Markmanrud.

Populært om dagen er å komme med kleine quotes og «motiverende» visdomsord på engelsk. Det blir fort kleint når det ikke finnes noen sammenheng med tekst og bilde som legges ut. Det blir bare et alibi for å legge ut et bilde i for eksempel bikini. Men for all del: Et bilde i baris en gang i blant, gjerne kombinert med humor eller glimt i øyet, er helt ok.

Glem skippertak! Du har ikke dårlig tid, kroppen din er bra og du er bra.

Fortell heller den ekte historien om deg selv. Jeg kan begynne med meg selv. På Facebook-profilen min ser du er en vellykket og fullbooket personlig trener med vakker kone og en nydelig datter. Det du ikke ser er at vi fjor høst og vinter var gjennom åtte-ti timer med parterapi. Det tok oss skikkelig ut av komfortsonen, var seigt og tungt, men samtidig ekstremt nyttig. Et godt eksempel på at vi alle kan trenge coaching iblant.

Jeg sier som min far alltid sa til meg: Gjør så godt som bare du kan, så holder det i massevis. Ha en deilig sommer, selv om magen heller ikke i år er helt flat. Jeg liker deg fortsatt!

Les også av Henrik Westgaard:

Trening handler om disiplin, ikke motivasjon