Kristiansanderen Leif Erik Gladstad (30) er blant Norges beste crossfitutøvere. Etter at han røk korsbåndet tidligere i juni, må han trene alternativt fram til neste år. Foto: Privat.
Brukerskapt innhold
Lokalsporten.fvn.no er siden for brukerskapt innhold, der klubber og utøvere selv skriver fra stevner, trening og annet. Vi tar også inn pressemeldinger som omhandler sørlendingers prestasjoner. Formålet er å speile mangfoldet og bredden i lokalidretten, og flere av sakene publiseres også på forsiden til fvn.no. Minst en gang i uka samler vi utvalgte bidrag i papiravisen. Vil du som utøver eller din klubb være med som en av stadig flere bidragsytere, kan du sende en e-post til Rune Stensland.

Lar meg ikke knekke av skaden

Jeg røk korsbåndet på tampen av EM i crossfit. Heldigvis er det fortsatt mye jeg kan trene i påvente av at kneet blir godt igjen.

Jeg er over gjennomsnittlig aktiv og trives best når jeg er i bevegelse. Er det ikke det vi er skapt for? Store deler av min hverdag vies til trening, enten via jobben som personlig trener eller når jeg trener for min egen del, i hovedsak crossfit.

Jeg elsker jobben min, og gleder meg til å gå på jobb hver eneste dag. Det føles ikke som jobb da. Utenom trening liker jeg best å tilbringe tid med familien.

Allsidig trening
Crossfit er en idrett hvor en trener variert. Målet er ikke å være best i én ting, men å kunne mestre forskjellige øvelser innen gymnastikk, utholdenhet og styrke best mulig. I 2016 ble jeg nummer tre i Norge og satte meg et høyere mål for 2017.

Starten ble litt trøblete da jeg skadet ryggen i downhill sykling og det tok rundt to måneder før jeg kunne fokusere på løfte tungt igjen. Frem mot hovedkonkurransen “Crossfit Open 2017”trente jeg fem-seks dager i uken, med variert intensitetsnivå. I løpet av en treningsuke trener jeg det meste innen gymnastikk, utholdenhet og styrke.

Jeg er 169 cm høy og veier 79 kilo. Mine perser er: Markløft: 240 kg, knebøy: 197 kg, benkpress: 150 kg, clean: 140 kg, snatch: 105 kg, Birken: 1.35, pull ups uten kipp: 28 reps /med kipp: 50 reps, muscle ups: 20 reps. Foto: Privat.

Hvordan fungerer konkurransen:
Crossfit Open er en fem ukers kvalifiseringsperiode verden over, hvor øktene blir annonsert online natt til fredag og scoren må leveres senest mandag kveld. Økten og scoren må godkjennes av en dommer i crossfit-boxen. Etter denne femukersperioden landet jeg på en skuffende delt 5. plass i Norge, men var delaktig i at Crossfit Oslo kvalifiserte lag til Europamesterskapet, nemlig Crossfit Regionals i Madrid. Dette er en konkurranse hvor de 20 beste lagene og 30 beste atletene fra Crossfit Open i Europa får delta. Konkurransen varer i tre dager.

Se video av muscle ups med ball:

Oppkjøringen mot Madrid bestod av både teamtrening og egentrening. Det er totalt seks personer på laget, og øktene er en blanding av teamarbeid og individuell prestasjon.

Stemningen i Madrid var helt fantastisk og det var utrolig gøy å stå på gulvet foran flere tusen tilskuere. Dessverre var jeg uheldig på siste økt på dag to, og skadet meg da jeg skulle hoppe ned fra et tau. Jeg fikk en rotasjon i kneet da jeg landet, og fremre korsbånd røk. Vi måtte derfor trekke oss fra konkurransen før siste dag.

Her ryker jeg korsbåndet (video):

Det blir derfor ikke noe mer konkurranse på meg i år og hovedmålet nå blir å trene mot Crossfit Open 2019. Underveis blir det nok andre konkurranser, men treningsfokuset fremover blir å trene opp igjen kneet. Det blir tatt en vurdering i august om det blir operasjon eller ikke.

Det er fortsatt mye jeg kan gjøre, men det blir nok mye overkropp og gymnastikk de første månedene. Det er det som er så fint med crossfit at det alltid er noe du kan gjøre. Motivasjonen er fortsatt på topp. Treningen er en livsstil, og jeg klarer meg ikke uten.