Lyngdølen Vibeke Litland er europamester i bodyfitness. Foto: Sofie Duvhök Johansson.
Brukerskapt innhold
Lokalsporten.fvn.no er siden for brukerskapt innhold, der klubber og utøvere selv skriver fra stevner, trening og annet. Vi tar også inn pressemeldinger som omhandler sørlendingers prestasjoner. Formålet er å speile mangfoldet og bredden i lokalidretten, og flere av sakene publiseres også på forsiden til fvn.no. Minst en gang i uka samler vi utvalgte bidrag i papiravisen. Vil du som utøver eller din klubb være med som en av stadig flere bidragsytere, kan du sende en e-post til Rune Stensland.

Ny energi på trening

Her får du noen gode øvelser for beina og rumpa.

Da har det gått snart tre uker siden EM-triumfen i Santa Susanna, og kroppen har fått i seg masse god og næringsrik mat. Det er godt å komme i gang med en off season-diett etter en friuke der jeg skeiet ut med en del usunn mat.

Dette merker jeg godt på trening, mye mer energi! Ekstra moro er det når jeg merker at jeg kan løfte tyngre, og virkelig ta meg helt ut.

Spesielt moro er det å trene ben nå. Man kan kjøre tyngre og kjenne at man har mye å gi. Jeg trente ben med min gode venn og kollega Anna Tatjana, og vi filmet et lite supersett.
Vi startet med tunge løft med knebøy, strake markløft og hip-thrust, før vi tok noen lettere øvelser.

Den første vi kjørte var bulgarsk utfall med hantler:

Før vi gikk rett på nesten uten pause:

Begge disse øvelsene tar mye på bakside lår og rumpe. Beina tåler mye mer enn man tror! Nå kjører jeg ben en gang i uka, men jeg kjører så tungt jeg klarer. Øvelser som disse kommer mellom tyngre baseøvelser som knebøy, markløft, benpress i maskin osv.

vibeke 2
Foto: Privat.

Bendager er en av mine favoritter. Man presser seg skikkelig, og følelsen av å nesten ikke kunne gå etterpå er faktisk utrolig digg. Da vet man at man har jobbet hardt.

På scenen er bena nemlig ganske viktig. Det er ofte vanskelig å få separasjoner i musklene, eller såkalte «cuts». Man må ganske lavt ned i fettprosent da, men man må også ha en viss mengde muskelmasse under der. Mye av gluteus, eller rumpa om man vil, forsvinner også under dietten, og da gjelder det å ha trent seg opp en solid muskel, slik at det er noe igjen når fettet forsvinner.

Prøv gjerne øvelsene selv! Bare husk å stabilisere overkroppen godt med å stramme magen, skyt brystet opp, ha vekten på helen og kikk rett frem. Den første øvelsen kan også gjøres uten hantler.
På den nederste øvelsen er det viktig å fokusere på å skvise rumpe godt. Prøv  å ikke belaste korsryggen for mye, men ha fokuset på rumpe og bakside lår. Og skviiiiis!

God trening!