Dette bildet er tatt i forbindelse med Ironman Nice i juni. der jeg vant min aldersklasse og kvalifiserte meg til VM på Hawaii. Foto: Privat.
Brukerskapt innhold
Lokalsporten.fvn.no er siden for brukerskapt innhold, der klubber og utøvere selv skriver fra stevner, trening og annet. Vi tar også inn pressemeldinger som omhandler sørlendingers prestasjoner. Formålet er å speile mangfoldet og bredden i lokalidretten, og flere av sakene publiseres også på forsiden til fvn.no. Minst en gang i uka samler vi utvalgte bidrag i papiravisen. Vil du som utøver eller din klubb være med som en av stadig flere bidragsytere, kan du sende en e-post til Rune Stensland.

Første sørlandskvinne i ironman-VM

Jeg håper å være i mitt livs beste form når jeg 10. oktober skal delta sammen med 2500 triatleter i verdensmesterskapet på Hawaii.

Mitt navn er Viviana, jeg 31 år gammel og fra Nedenes i Arendal. Jeg har drevet med triatlon i snart fem år. Nå er det bare en drøy uke til avreise til Hawaii. Det kribler i magen når jeg tenker på hva jeg skal gjennom om to uker.

En Ironman består av 3,8 km svømming, 180 km sykling og 42,2 km løping. Alt dette skal gjennomføres på én dag i et ekstremt varmt og fuktig klima. Det blir en lang og hard dag, men jeg gleder meg som en unge.

Dette bildet er fra halv Ironman i Las Vegas i 2013. Foto: Privat.
Dette bildet er fra halv Ironman i Las Vegas i 2013. Foto: Privat.

Begynte på Hove Tri

Bare tanken på at jeg skal stå på stranda sammen med alle de spreke menneskene og kaste meg ut på en lengre svømmeetappe gir meg frysninger og litt sommerfugler.
Det hele begynte med at jeg sto å så på Hove Tri første året og synes det så supermorsomt ut.
Jeg bestemte meg der og da at neste år ville jeg også være med. Året etter stilte jeg til start på kort løype og har holdt på med denne idretten siden.

Hva skjedde?

I juni i år dro jeg og en kompis til Nice for å delta i Ironman Nice. Der vant jeg min aldersklasse på 10 timer, 50 minutter og 20 sekunder, og fikk muligheten til å delta i VM i Ironman på Hawaii i oktober.
Dette har lenge vært min drøm, men jeg hadde ingen forhåpninger om å klare det i år. Jeg trodde selv at det ikke var realistisk og var mest opptatt av å forbedre min tid fra Ironman i Kalmar 2014.
Det er helt klart veldig vanskelig å sammenlikne løyper på slike konkurranser, men med litt justeringer kan man sette seg noen mål. Da jeg innså at jeg hadde fått plass, ble jeg veldig overrasket og ikke minst veldig glad.
Jeg var absolutt ikke i tvil om jeg skulle takke ja til dette. Så fort jeg kom hjem fra Nice booket jeg og min mann billetter til Hawaii og er snart klare til avreise.
Det gjenstår bare litt mer trening først.

På sykkeltrening over Varoddbroa sammen med min mann Peder Jørgensen. Foto: Fædrelandsvenen.
På sykkeltrening over Varoddbroa sammen med min mann Peder Jørgensen. Foto: Fædrelandsvenen.

Tøffe dager

Dagene nå er ganske tøffe og består stort sett av jobb, trening, mat og hvile. Heldigvis responderer kroppen bra og jeg føler at ting fungerer som det skal. Jeg har full jobb, men rekker ofte en økt før jobb og en etter jobb for at dagene skal gå rundt. Treningsmengden varier og kan være fra mellom 12 til over 20 timer i uka.
Jeg er så heldig å ha en dyktig trener som hjelper meg med selve planleggingen av treningen. Det sparer meg for mye hodebry og jeg synes det er fantastisk at jeg «bare» trenger å gjøre jobben. Jobben eller treningen som ligger bak er det jeg liker, jeg liker å kjenne at kroppen jobber, liker å føle at jeg kan presse meg enda litt lengre enn sist trening, at treningen gir meg energi isteden for å ta energi.
Akkurat slik har jeg det nå og jeg digger det.

Sunn mat må til for å prestere! Foto: Privat.
Sunn mat må til for å prestere! Foto: Privat.

Mye næring må til

Utenom trening prøver jeg å spise sunt og godt. Det går ganske mye mat inn i min noe mindre kropp, men det må til for å holde nivået oppe. Jeg har ingen regler, men jeg prøver å spise rene produkter, ofte fisk, lite kjøtt, mye grønnsaker og frukt og drikker for det meste vann. (bortsett fra på trening når jeg trenger ekstra påfyll av energi).

Mitt mål på Hawaii

Jeg har ikke satt meg et konkret tidsmål, men jeg håper å være i mitt livs beste form når jeg står på startstreken. Den viktigste oppgaven på dagen blir å holde fokus hele veien, spise, drikke og jobbe på. Det vil nok gå med en del cola, salttabletter og næringsgeléer. Jeg ser mest fram til løpingen, og den store skrekken er å se hai under svømmingen.

Det er et lite knippe nordmenn som skal ned for å konkurrere sammen med rundt 2500 andre triatleter. Jeg og min mann reiser sammen med et vennepar hvor begge skal delta. Det er veldig gøy å ha noen å dele opplevelsene sammen med. Etter konkurransen skal jeg nyte noen late dager på øya, og jeg kommer til å bruke store deler av siste del av oktober til kun avslapping og restitusjon. November er stort sett en rolig måned hvor jeg kun trener lystbetont og får mer tid til sosiale ting.