Oversiktsbilde fra Vårcupen på Evje i april. Foto: Geir Daasvatn.
Brukerskapt innhold
Lokalsporten.fvn.no er siden for brukerskapt innhold, der klubber og utøvere selv skriver fra stevner, trening og annet. Vi tar også inn pressemeldinger som omhandler sørlendingers prestasjoner. Formålet er å speile mangfoldet og bredden i lokalidretten, og flere av sakene publiseres også på forsiden til fvn.no. Minst en gang i uka samler vi utvalgte bidrag i papiravisen. Vil du som utøver eller din klubb være med som en av stadig flere bidragsytere, kan du sende en e-post til Rune Stensland.

– Gleden over fotballen er aller viktigst

Butikksjef Leif Jørgen Versland oppsummerer i dette intervjuet sin opplevelse av årets Europris Vårcup.

– Selv om det er viktig å drive butikk på sletta, er gleden over fotballen den viktigste grunnen til at jeg er der, sier butikksjef og hovedsponsor Leif Jørgen Versland fra Europris Evje når vi ber ham oppsummere årets fotballturnering.

Det er en god måned siden Europris Vårcup ble arrangert. Turneringens mange dugnadsfolk, fotballgruppa sine ansvarlige, og sponsorene har alle fått turneringen litt på avstand. Det er tid for å tenke og reflektere. Fotballens årlige massemønstring på EHbanen samlet i år 110 lag – og ikke mindre enn 902 aktive gutter og jenter i alderen 8-12 år.

Vårcupen er blitt en knallsuksess for fotballgruppa – også internt. Aldri før har gruppa hatt flere aktive spillere i barnefotballen. Denne vårlørdagen i april hadde Otra 158 spillere på banen – fordelt på til sammen 18 påmeldte Otra-lag. Mer presist hadde 74 jenter og 84 gutter på seg den gul/sorte Otra-drakta på EHbanen denne april-lørdagen.

– Det ble en hektisk dag for oss også på sletta. Vår lille stand krevde absolutt sitt. Men jeg fikk sett alle kampene min datter (Ariana, red.anm.) spilte, og det er viktigere enn noe annet, smiler Leif Jørgen – og legger til:

– Det må være en fantastisk opplevelse for barna når så mange entusiastiske foreldre/søsken og annen familie står og heier de frem.

FOTBALLENTUSIAST
Leif Jørgen Versland fra Europris Evje er en skikkelig fotballentusiast. Her er butikksjefen og fotballpappaen fotografert under LKB-cup i Danmark mens han følger med på Jenter 12 sin kampoppvarming. Foto: Pål Danielsen.

Forsiktige anslag fra fotballgruppa gikk ut på at 1800-2000 mennesker var innom EHbanen turneringsdagen.

– Ja, det var mye veldig mye folk i bygda denne dagen, bekrefter Leif Jørgen Versland og legger til:

– I butikken vår hadde vi 300-400 flere kunder enn på en normal sammenlignbar lørdag. Det reelle besøkstallet var mye høyere. Ofte var det tre-fire barn som kom, mens det var en voksen som betalte.

Og nettopp egenrekruttering har helt fra starten vært en viktig faktor for at fotballgruppa i Otra IL har ønsket å bli en av Sørlandsfotballens mange turneringsarrangører. Samtidig har det naturligvis ligget et økonomisk aspekt bak det hele. Sakte men sikkert har fotballgruppa bygd opp ei turnering som lokalfotballen har lagt merke til – og ønsker å besøke igjen og igjen.

– Vi hadde ikke turt å dra dette i gang uten å ha en hovedsponsor i ryggen. Ei dagsturnering av det omfanget som EVårcupen nå har blitt, legger beslag på snaut 100 frivillige bare på selve turneringsdagen. De 11-12 timene som kampene spilles, blir det til sammen lagt ned et sted mellom 500-600 dugnadstimer. Vi kan ikke mobilisere foreldre, venner, aktive spillere flere av klubbens lag om ikke dette gir fotballgruppa solide inntekter, sier fotballeder Geir Daasvatn.

Vårcupen er blitt god business for fotballgruppa. Endelige tall for 2016-turneringen er ennå ikke klar, men alt tyder på et nettooverskudd på et sted mellom 125. og 140.000 kroner.

– Vi er evige takknemlige for at vi har hatt både hovedsponsoren og de fem andre sponsorene med på laget, sier fotballsjef Daasvatn. Alle årets sponsorer for vårcupen har tegnet to-års kontrakt og er således med på laget også til neste år. Likevel er fotballsjef Daasvatn klar på at fotballgruppa også vil jakte på flere sponsorer til Vårcupen 2017:

Vi har plass til flere. Vårcupen er en suveren anledning for både små og store til å markere seg.

Butikksjef Versland sier det slik:

– Jeg oppfordrer bygdas næringsliv til å melde seg på og se mulighetene som denne turneringen gir. Cupen skaper en trafikk til Evje fra hele regionen som få andre arrangementer gjør.