Leif Tore Eriksen (48 år, f.v.) Endre Danielsen Nyhagen (28) og Bent-Inge Bakke var onsdag de tre kjappeste i Bedriftidrettens sykkelkarusellritt i Songdalen. Alle foto på siden: Sverre Larsen.
Brukerskapt innhold
Lokalsporten.fvn.no er siden for brukerskapt innhold, der klubber og utøvere selv skriver fra stevner, trening og annet. Vi tar også inn pressemeldinger som omhandler sørlendingers prestasjoner. Formålet er å speile mangfoldet og bredden i lokalidretten, og flere av sakene publiseres også på forsiden til fvn.no. Minst en gang i uka samler vi utvalgte bidrag i papiravisen. Vil du som utøver eller din klubb være med som en av stadig flere bidragsytere, kan du sende en e-post til Rune Stensland.

Hyller ny løype i Sykkelkarusellen

Denne trioen var godt fornøyde etter å ha syklet gjennom gruspartiet og de tunge bakkene i Strade Breland-løypa.

– Ei veldig variert og fin løype, fastslår Leif Tore Eriksen etter onsdagens 48 kilometer lange sykkelritt.

Det 10. rittet i sykkelkarusellen startet fra Greipstad kirke v/Rismyr og fortsatte inn i Songdalen på ei runde. Vi hadde som vanlig to typer traséer: En for lang løype og en for kort løype.

Den lange traséen var Rismyr – Breland –Leirkilen/Høie – Finsådal – Lauvlandsmoen og deretter til mål ved Hortemo. Løypa var ny, og var 48 km fellesstart. Den korte løypa var Rismyr – Nodeland – Stupstad – Greibesland – Stallemo og deretter til Hortemo. Denne løypa var 31 km.

Resultater-ritt-10-Strade-Breland

Leif Tore Eriksen (48) 

Hva synes du om dagens løype?

-Den er veldig variert og fin. Løypa er hard, og den setter krav til at du har styrke.  

Hva synes du om det seks kilometer lange gruspartiet?

-Dette partiet var veldig variert og kupert. Fra Stupstad kjørte vi som lå i teten med høyt tempo, siden det var utfor. Det var et flott løp. Enkelte steder fikk vi et avbrekk i syklingen, og det var spennende.  

Bent-Inge Bakke

Hva synes du om dagens løype?

-Løypa var kjempebra og kupert. Den var variert, og det var lite trafikk på den.  

Hva synes du om det seks kilometer lange gruspartiet?

-Det var helt topp, og grusen var fin – tørr og ikke hardpakket. Hvis dette gruspartiet er hardt og bløtt, så blir det større og mer belastning på dekkene.   

Kenneth Solheim (48)

Hva synes du om dagens løype?

-Den var helt glimrende og kjempegøy. Løypa var litt tung, og ikke så lett overalt. Den er variert med oppfor, nedover og slette. Så man har hele spekteret.

Hva synes du om det seks kilometer lange gruspartiet?

-Det var helt topp, og bakkene var ikke knallharde. Løypa var litt kupert.  

Arnt Rune Karlsen (44)

Er det viktig med mat og drikke når man sykler?

-Ja, i hvert fall på lengre turer. Man må fylle opp lagrene i kroppen.  

Hvilket ritt liker du best?

-Det må bli Kristiansand-Hovden i fint vær. Color Line skal ha all mulig honnør for det de får til med dette rittet!

Må man være sprek for å sykle disse rittene?

-Man må ikke nødvendigvis det. Rittene er for alle, og derfor har vi alle nivåer med.

Knut Bø Pedersen (47)

Hva synes du om sykkelkarusellen?

-Det er fantastisk bra, og det er et godt tilbud til alle som jobber i en bedrift eller i egen bedrift i Kristiansand.

Hva er din sykkelstil?

-Jeg sykler både offensivt og defensivt, men mest defensivt. Jeg er ikke med for å vinne, men jeg skal ha det gøy når jeg sykler!<

Hva slags ambisjoner har du med syklingen?

-Jeg er med for å holde meg i form. Og så er det viktig å holde vekta i sjakk! 

Røde Kors-hjelperne Audun Hattrem-Berge (36) til venstre og Terje Henriksen (59) til høyre.

Frivillige i Songdalen Røde Kors, Hjelpekorset 

Hva gjør Røde Kors i disse sykkelrittene?

-Vi legger oss bak siste pulje i bilen vår. Vi har lagt ut telefonnumrene våre til arrangøren, og vi har et nødnett. Det er viktig for syklistene å fokusere på å unngå skader og uhell. Alle som deltar skal komme rundt, og vi passer på at nettopp det skjer.  

Hvilke erfaringer har dere fra sykkelrittene?

-De er bare positive. Det er lite skader. Så hender det at det er noen velt med små skrubbsår som utfall. Det var en syklist som fikk et hjerteinfarkt for noen år tilbake. Ellers er det lite negativt som hender, og det er vi glade for. Syklistene må holde siden, og sin egen plass.  

 

Phillip Kaspersen (47). arrangør fra Vest-Agder Fylkeskommune

Hvordan får vi et aktivt Sørland på sykkelen?

-Det er viktig å legge opp til å lage gode arrangementer, og faktisk gjennomføre dem.  Og så er det ingen tvil om at gode treningsfellesskap hjelper på iveren, pågangsmotet og gleden ved å sykle.

Hvilke forventninger har dere til rittene?

-Vi ønsker at flest mulig skal delta. Så er sikkerheten viktig. Man bør følge trafikkreglene og forsøke å styre unna uhell. Ellers er det viktig å fokusere på positivitet, mestring og fellesskap ved å være med.

Hvordan rekrutterer vi bredt og solid til sykkelmiljøene her i sør?

-Man kan invitere folk som man jobber sammen med. Og så er det viktig å ta godt imot dem som kommer. Alle nivåer når det gjelder sykkelform aksepteres. Så er det viktig for bedriftsidretten å kommunisere godt og utvikle gode forbindelser. Da kan det komme nye syklister på rittene, og de slipper å føle seg så usikre og så ferske!

Christian Wulff, som er representant fra sykkelutvalget og ansvarlig for dagens ritt, supplerer:

– Vi hadde lyst til å gjøre noen endringer, så vi har kuttet ut et par gamle løyper og lagt til noen nye i år. Dette er den vi har gledet oss mest til, fordi det er et seks kilometer langt grusparti, i tillegg til at det er flere tunge bakker. Navnet er inspirert at det klassiske italienske grusrittet Strade Bianche ( = hvite veier).

– Jeg registrerte bare én punktering idag, og det er ikke så verst. De fleste racersykler tåler grus bedre enn man tror, iallfall når man har litt lavere lufttrykk i dekkene. Jeg spurte veldig mange etter rittet og alle utenom én var veldig førnøyd med løypa, så den kommer vi ganske sikkert til å fortsette med. Jeg tror iallfall alle er enige med meg i at rittet var fryktelig tungt.