Her presser jeg opp 220 kilo på ett bein. Foto: Privat.
Brukerskapt innhold
Lokalsporten.fvn.no er siden for brukerskapt innhold, der klubber og utøvere selv skriver fra stevner, trening og annet. Vi tar også inn pressemeldinger som omhandler sørlendingers prestasjoner. Formålet er å speile mangfoldet og bredden i lokalidretten, og flere av sakene publiseres også på forsiden til fvn.no. Minst en gang i uka samler vi utvalgte bidrag i papiravisen. Vil du som utøver eller din klubb være med som en av stadig flere bidragsytere, kan du sende en e-post til Rune Stensland.

Ingen snarvei til suksess

Her kommer litt info om min vintertrening, som inkluderer rimelig heftige spenst-økter.

Nå er vintertreningen snart over. Denne vinteren har jeg  vært  12 dager på Gran Canaria i desember, to uker i Javea i Spania i januar og fredag denne uka reiser jeg med laget mittTeam Sparebanken Sør til Spania igjen, på den siste samlingen for vinteren.  Jeg har vært hjemme i  2,5 uke og har fått trent knallbra.  Jeg har jobbet mye med spurten min i vinter. Noe som jeg tror vil gjøre at jeg vinner flere løp denne sesongen. For at jeg skulle bli raskere på sykkelen, fant treneren min og jeg ut at jeg måtte bli sterkere i beina og fokusere på spenst-trening. Når man trener spenst, aktiverer man de raske muskelfibrene, og det er det vi er ute etter.

På videoen under hopper jeg med ett bein opp på en platå som er nær 130 centimeter høyt. 

Jeg skal fortelle litt om favoritt-treningsdagene mine. For meg er dette en av de aller hardeste dagene i uka. På disse dagene har jeg psyket meg opp og er mentalt forberedt på at det kommer til å bli drithardt.  Økten starter med å jogge bort til treningssenteret Spring i Vågsbygd, det tar rundt 15 minutter. Så kjører jeg en knallhard styrkeøkt på beina.  Jeg har fem-seks øvelser jeg kjører da. For å optimalisere øvelsene, har jeg bare ettbeins-øvelser.

Når jeg er ferdig med styrkeøkten, hiver jeg i meg en boks med tunfisk, en banan og gjerne litt yoghurt. Så setter jeg meg på sykkelen og kjørere intervaller/styrketråkk på rulla. Da er jeg egentlig en ferdig mann FØR jeg har begynt å kjøre hardt. Jeg prøver å kjøre med like mye watt/belastning som jeg har når beina er utvilt, det er drithardt både mentalt og for beina å klare dette. Jeg sitter og snakker til meg selv, fra første minutt. Sier motiverende ting som: Lett og fin, du er en RÅ mann Andreas, Aldri om jeg skal bli slått med 1 centimeter igjen og lignende. Rulleøkten består som regel av 20 minutter med oppvarming,  deretter 30-45 minutter hardkjør. Etter det er det tre lange spurter helt på slutten for å få ut det siste av krefter.

Dette blir veldig likt som de to siste milene på et løp. Farten blir skrudd opp og alle er dritslitne på det tidspunktet, men man må klare å mobilisere det siste lille man har av krefter i kroppen.  Og ofte er det den som er råest i hodet som vinner spurten.

Dette er en av øktene som skal gjøre meg mannevond til sesongen. 12. mars er første start for meg i år. Det er et etappe-løp i Kroatia.

Jeg håper at denne vintertreningen kan være med på å gjøre at jeg er på toppen av pallen til neste år.