Ragnhild Gaudestad, 26 år, poleinsruktør ved Satselixia Kristiansand.
Brukerskapt innhold
Lokalsporten.fvn.no er siden for brukerskapt innhold, der klubber og utøvere selv skriver fra stevner, trening og annet. Vi tar også inn pressemeldinger som omhandler sørlendingers prestasjoner. Formålet er å speile mangfoldet og bredden i lokalidretten, og flere av sakene publiseres også på forsiden til fvn.no. Minst en gang i uka samler vi utvalgte bidrag i papiravisen. Vil du som utøver eller din klubb være med som en av stadig flere bidragsytere, kan du sende en e-post til Rune Stensland.

Med stålkontroll i pole fitness-maraton

Sjekk bildeserien fra helgens pole fitness-maraton i Kristiansand. 

Det er søndag formiddag, og det er fremdeles tomt i salen på Satselixia utenom instruktørene Ragnhild (26) og Line (30) som gjør klar til pole fitness-maraton. De henter stålstengene som står i et hjørne av rommet, og skrur dem opp så alt skal være klart til deltakerne kommer. Musikklista som skal brukes spiller på anlegget, og de snakker seg igjennom opplegget for dagen en siste gang. Ragnhild og Line er instruktører i pole fitness på Satselixia Kristiansand. De har holdt på med pole i rundt to (Line) og tre (Ragnhild) år, og begge har internasjonalt godkjent instruktørutdannelse fra Oslo.

Line R. Føreland (instruktør, f.v.), Ida Tollevik, Vilde Skogalen, Tone Govertsen, Diana L. Øiestad, Christine Frimann, Thuy Cu, Ingrid Lillebjerka, Line Møller-Strai, Martine Rossland, Silje Jensen og Ragnhild Gaudestad (instruktør).
Tone Govertsen, 28 år. Har drevet med polefitness i et år.
Ragnhild Gaudestad, 26 år, poleinsruktør ved Satselixia Kristiansand.
Line R. Føreland (nederst) og Ragnhild Gaudestad (øverst), demonstrerer akrobatiske partnerøvelser.
Line R. Føreland, Ingrid LIllebjerka, Thuy Cu og Christine Frimann.
Alle sammen følger nøye med når Line forklarer hva de skal lære.
Line R. Føreland instruerer i forskjellig typer hodestående.
Line R. Føreland øverst og Ragnhild Gaudestad i splitt nederst.
Martine Rossland
Ingrid Lillebjerka øver på hodestående.
Silje Jensen
Diana L. Øiestad

Så begynner deltakerne å stimle inn. De er i alderen 16-42 år. De stiller seg i den ene enden av rommet, og ser spent mot stengene som står klare. Noen av dem har prøvd pole fitness før, mens andre er helt ferske. Ragnhild ber deltakerne velge hver sin stang. Deretter ønsker hun velkommen til pole fitness-maraton. I løpet av 3,5 timer skal deltakerne få jobbet med styrke, akrobatikk og forskjellige triks i stanga.

Tungt og gøy!

Instruktørene har delt opp undervisninga mellom seg, og har hovedansvar for hver sin del. Ragnhild er først ute med oppvarming og powerpole.  Det er viktig å varme godt opp før man begynner å trene i stanga, og Ragnhild tar deltakerne gjennom ulike øvelser for å varme og myke opp kroppen. Deretter er det powerpole, hardcore styrketrening. I powerpole gjøre man ulike styrkeøvelser i stanga og på golvet relatert til poletriksene, forklarer Ragnhild deltakerne. Energien og varmen i rommet stiger i takt med antall repetisjoner, hvor flere kjente styrke øvelser gjøres som knebøy, pullups og crunches, men her gjøres de oppe i polen. Ragnhild instruerer mens Line går rundt og hjelper til der det trengs. På den måten får de god tid til å gi individuell oppfølging, tilpasse eller utfordre der det trengs. Svetten renner fra deltakerne og det gjør det vanskeligere å opprettholde et godt grep i stangen. Dette er skikkelig tungt, ler en av de svette deltakerne. Tungt og gøy.

Ja, polefitness er fysisk hard trening. Ofte forbindes denne treningsformen med andre aktiviteter som erotisk dans og stripping, men det er det så absolutt ikke. Stripping, da kaster du tøyet. Det gjør vi ikke her. Vi kler ikke av oss for å vise hud, men av praktiske årsaker. Huden brukes som friksjon mot polen og er viktig for å kunne henge fast i stanga, sier Ragnhild. Derfor brukes ofte tøy som shorts og sportstopp. Har man lange bukser på når du skal sitte i stanga, glir du bare rett av.

Polefitness er trening med egenvekt som krever rå styrke. Det er egenvektstrening som krever styrke, bevegelighet og koordinasjon, og hvor man utfører flere akrobatiske triks i pole og på gulvet. Polefitness gir en vanvittig mestringsfølelse og opplevelse av kroppsbeherskelse. Det passer for absolutt alle!

Akropole

Del to av maratonet er akropole. Nå er det Lines tur til å ta over. I akropole jobber vi med og uten stang, alene og med partnere, for å lære akrobatiske triks, forklarer hun. Vi kommer til å balansere litt på hender og hodet, og deretter gjøre litt partnerakrobatikk. De begynner med en armbalanse, og går deretter over til å jobbe med hodestående og underarmsstående. Det er nok av utfordringer for alle, men humøret er på plass.

Det er tid for en pause, roper Ragnhild. Bruk tida til å hvile litt, drikk vann og få dere litt å spise. Det er viktig å fylle på med energi, hvis ikke går vi helt tomme.

Etter pause virker deltakerne først litt daffe. De har allerede vært igjennom mange tunge og utfordrende øvelser, men når Ragnhild spør om de er klare for å fortsette, kommer det et entusiastisk JA!

Vi rakk ikke å jobbe med håndstående før pausen, sier Line, så vi må fort gå igjennom det før vi begynner med partnerakrobatikken. Deretter viser hun hvordan øvelsen skal utføres, slik hun har gjort med de andre øvelsene. Deltakerne får øve litt på egenhånd mens begge instruktørene går rundt og hjelper. Det virker som det er langt til veggen i begynnelsen, ler Line, så vær tålmodig hvis det er litt utfordrende.

Samarbeid

Så er det tid for partnerakrobatikk. Ragnhild og Line viser øvelsene som deltakerne skal gjøre. Her utfordres komfortsonen på flere måter, og man blir bedre kjent med hverandre på en annerledes måte. Det er en skikkelig «icebreaker»! Samholdet økes, og alle deltakerne vil hjelpe hverandre slik at alle klarer øvelsene. Deltakerne heier på hverandre, hjelper hverandre og man opplever et enormt samhold – også mellom dem som ikke kjenner hverandre fra før. Deltakerne får jobbe i grupper på tre og fire, der de veksler på å være base, den som flyr og den som passer på at de andre jobber trygt. Den som passer på, spotteren, hjelper også til slik at ikke det blir for mye knall og fall. Men mye latter blir det. Dette gir mersmak, og deltakerne er ivrige til å prøve og vil ha bilder av det de får til.

Tida flyr, og det er klart for siste del av workshopen, nemlig single tricks. Ragnhild forklarer at her skal alle få utfordringer og lære øvelser som passer personlig til hver og en. Noen har gjort mye pole før, mens andre er helt nye, så her er det noe for alle. Flere av deltakerne begynner å øve på å gå fint rundt stanga, en polewalk, mens de litt mer erfarne får øve på å komme opp ned i stanga. Ragnhild legger til nye øvelser og triks når det trengs, og hun og Line går ivrig rundt og hjelper og viser. Deltakerne får også gjøre øvelser der de sitter i stanga, og det blir mye akking og stønning i rommet. Det gjør vanvittig vondt, roper en av jentene. Ja, det gjør vondt, sier Line. Men etter hvert blir huden herda, så det gjør mindre og mindre vondt når man har gjort det en stund. Det kan også være det blir noen blåmerker fra treninga på grunn av friksjonen mot stanga.

Nye kurs

Tida flyr, og klokka nærmer seg 16. Ragnhild samler alle fremme i rommet. Jeg håper dere har hatt det gøy, lært mye nytt, og fått noen utfordringer. Deltakerne i rommet nikker, ser fornøyde og slitne ut. Flere er overrasket over hvor tung trening det faktisk var, og sier de har fått flere utfordringer underveis. Det er også gøy å jobbe med egenvektstrening, sier en annen. Husk at vi starter nye kurs igjen i januar, minner Ragnhild på. Meld dere på med en gang – kursene blir fulle, og vi har ofte ventelister. Vi håper dere er med videre!