Brukerskapt innhold
Lokalsporten.fvn.no er siden for brukerskapt innhold, der klubber og utøvere selv skriver fra stevner, trening og annet. Vi tar også inn pressemeldinger som omhandler sørlendingers prestasjoner. Formålet er å speile mangfoldet og bredden i lokalidretten, og flere av sakene publiseres også på forsiden til fvn.no. Minst en gang i uka samler vi utvalgte bidrag i papiravisen. Vil du som utøver eller din klubb være med som en av stadig flere bidragsytere, kan du sende en e-post til Rune Stensland.

Mil etter mil for KCK-kvartett i Spania

Du har kanskje lurt på hva vi syklister egentlig gjør på treningsleirer på vinteren? Oppskriftene er selvfølgelig forskjellige, men her kommer en gjennomgang av en typisk uke i Casa KCK i spanske Albir.

På bildet øverst står Adrian Hilde (f.v.), Henrik Fiskådal, Åge Nilsen og jeg (Sondre Linstad-Hurum). Bildet er tatt fra toppen av Coll de Rates ikke langt fra der vi bor, som er en fin bakke på 7 km vi kjører bakkeintervaller i. Foto: Andreas Aalby, Asker CK.

Dagene går fort på treningsleir, noen lettere enn andre. Personlig står jeg opp kl 08:30 og spiser en god frokost. Denne inneholder både karbohydrater, proteiner- og litt fett fra melken. Parallelt smører jeg sammen noen brødskiver slik at jeg har noe niste på lomma når vi drar ut.

Videre starter treningen 10:00 med varierende lengde. Ideelt sett bør man spise 2-3 timer før trening, dersom treningen er av høy intensitet. Sykkelturen har en varighet mellom to til syv timer. Treningen kan også være todelt, med en økt formiddag og en økt ettermiddag. På disse dagene er det veldig viktig å få lagt seg litt på senga mellom øktene for å få en optimal hvil. Det er også stort fokus på å spise og drikke nok, noe som er alltid er viktig.

Etter trening er det alltid en dusj og litt raske karbohydrater som står for tur. Så er det mer hvile for tur, før vi spiser middag felles kl. 19:00. Her bytter vi på å lage maten. Til slutt gir vi hverandre karakter på hvor vellykket middagen var. Og vi blir selvfølgelig alltid fornøyde.

En typisk treningsuke her nede ser slik ut for min del:

Mandag: Langtur rolig 5 t
Tirsdag: Langtur i kupert terreng med 5 x 5 min styrketråkk, totalt 5-6 t
Onsdag: Langtur i lett terreng med 5 x maksspurter mot slutten, 5 t
Torsdag: 1: Rolig dag 2 t lett. 2: Basis styrke 30 min.
Fredag: 1: Intervaller, 5 x 10 min på terskel, avsluttende 5 x maks spurter. Tid: 3 t. 2: rolig 1-2 t.
Lørdag: Langtur rolig 4 t
Søndag: Langtur IS 1-3, 5-6 t. Legg inn 5 x 7 min styrketråkk.

Totalt består denne uken av 30-32 timer sykling. Jeg får hjelp av min trener fra Fredrikstad, Even Klund, til å sette sammen treningsopplegget mens jeg er her.

Vi skal være her nede i én måned, i hele januar. Deretter går turen hjem til Norge igjen i et par uker, før vi på ny reiser ned til varmen for å trene i nye tre uker. Den gangen skal vi til Mallorca, og samlingen er i full regi av Kristiansand Cykleklubb. Det finnes ingen snarvei til suksess, og sykling er en svært tidskrevende idrett. I løpet av de tre første månedene av 2015, skal vi tilbringe to av disse på treningsleir i varmen.

Landeveissesongen for vår del starter i slutten av mars. Fra dette tidspunktet og fram til NM i slutten av juni, går det hånd i hånd med konkurranser – nesten hver helg. Noen har allerede sett seg ut konkrete mål, mens andre fortsatt ikke helt har plukket ut sine viktigste konkurranser. En ny oppdatering om konkurranser og mål kommer senere. Nå skal vi sammen trene hardt videre for å lykkes på landeveien i 2015. Vi gleder oss!