Brukerskapt innhold
Lokalsporten.fvn.no er siden for brukerskapt innhold, der klubber og utøvere selv skriver fra stevner, trening og annet. Vi tar også inn pressemeldinger som omhandler sørlendingers prestasjoner. Formålet er å speile mangfoldet og bredden i lokalidretten, og flere av sakene publiseres også på forsiden til fvn.no. Minst en gang i uka samler vi utvalgte bidrag i papiravisen. Vil du som utøver eller din klubb være med som en av stadig flere bidragsytere, kan du sende en e-post til Rune Stensland.

Kristiansandere på tredjeplass i Atlanterhavsregatta

Den tidligere OL-deltakeren Per Arne Nilsen fra Kristiansand er skipper på båten Enigma VII, som ble nummer tre i sin klasse i prestisjetung Atlanterhavsregatta.

Regattaen begynte 24. november i Gran Canaria og ble nylig avsluttet i Stl. Lucia i Det karibiske hav. Per Arne Nilsen eier båten. Han har seilet siden han var seks år gammel og har deltatt i adskillige konkurranser gjennom årene. Blant toppresultatene nevnes gull i EM i laser i 1980 og sjetteplass i OL i 1986. På bildet over sees Per Ottar Skaaret (f.v.), Carsten Mikkelsen, Jan Lærke, Per Arne Nilsen, Kjeld Lærke og Lars Hoven. Foto: Privat. 

Reisebrev 2. desember: 

Tirsdag 2. desember skrev Nilsen følgende fra regattaen til lokalsporten.fvn.no: Vi er godt på vei i regattaen. Utseilt distanse er ca 1600 nautiske mil av totalt 2700. Vi er seks personer ombord i en rask seilbåt av typen x-55 på 55 fot. Mannskapet  på  seks personer er delt  inn i  tre lag  som  har  tre timer lange vakter.  Vi  er tre nordmenn og  tre dansker ombord. Lars  Hoven  fra  Kristiansand  og  Per  Ottar  Skaaret  fra  Asker er  begge  gode  regattaseilere med  lang  erfaring.  Ingen  av  oss  har imidlertid  deltatt i  regatta  som  går over to  uker  natt og dag.

screenshot
Båtene kan følges her: http://www.worldcruising.com/arc/eventfleetviewer.aspx

De  siste  24  timene  har  vært  intense  med  mange  seilskift  grunnet  skiftende  forhold.  Vi  bytter  da  på forskjellige  spinnakere  på  ca 250  kvm.  med  forskjellig  fasong og  duktykkelse. Jeg  styrer som oftest fra klokka  2100  til  2400.  Deretter blir det bytte  av lag  og  noen  timer med søvn  før  neste skift  igjen  klokka 06-09 om morgenen.

Andreplass

Vi  fikk  melding  fra  regattaledelsen  at vi var  nr  to i  vår klasse og seks sammenlagt  av ca 250 båter. Vi  seiler i den raskeste  klassen. Båten  som leder er snart i mål,  dvs  de  bruker 8-9  dager over,  mens  vi  kommer til å bruke  ca  13  dager.  Etter  meldingene som tikker inn  på mailen  har  vi strategi møte ombord.  Vi  legger da en plan  for hvor  vi skal seile de  neste  12  timene  og oppdaterer  vår  langsiktige plan.  Vi prøver å  treffe  på  vindskift  og  seile i det omrdået med  mest  vind.  Samtidig som det er viktig å  unngå  lite vind. Dagens  strategi er å  holde  en  mer sydlig kurs  enn våre konkurrenter.

Vi  håper dette  vil  gi  resultater i  mer  vind  som  de  siste dagene har ligget på  5-6 sm.  Vi ønsker medvind på  10-12  m/s.  Regattaen  er en typisk  medvinds-regatta (tradewind).  Vi  har  forskjellig  kontakter i land  som  sender avanserte værmeldinger.  Basert  på  deres  råd og tips  og  vår erfaring ombord,  så   finner vi  den mest optimale veien  over.  De  båtene  vi konkurrerer mot  har  samme  opplegg. Vi  mistet  to timer i  et vindhull i natt,  ellers  har  vi  stort sett  hatt vind  hele  tiden.

Vinnerhåp

Vi  får  også  melding fra  vår kontakt i land  at vi  har  tatt  innpå  på  ledende båt.  Vi  lever fortsatt i  håpet om å vinne  vår  klasse. Riktig veivalg er helt  avgjørende!

Reisebrev 3. desember:

Det ble en hard  natt,  med  vind   fra  stille  til  kuling. Jeg sov ikke  mer enn  to  timer i natt.  Søvn  får  vi ta igjen når vi kommer i mål om  rundt fire dager.  Når  det blåser kuling, får  vi  ofte regnbyger og  da  er sikten  så  godt  som  null. Det siste døgnet  hadde vi ikke mer  enn  200  nautiske mil  i utseilt  distanse.  Vi  har  seilt  i snitt 215 nautiske mil  på  24  timer.

Vi  ligger  fortsatt som nummer to  i  racingklassen  og  seks  overall av  250 båter. Værutsikten for de neste to  døgnene er laber til frisk  bris  og  det  passer oss godt.

Ellers er  første båt  allerede i mål.  Det er en rask  100  foter  med  finsk  mannskap.

Vi «sliter» med  varmen.  Vannet  er cirka 27  grader varmt.  det fører til at temperaturen  inne i båten  er  27  grader.

Reisebrev 5. desember:

I  går  natt ble vi liggende  i  et stort  vindhull.  Det tok  sju timer før  det kom vind.  Vi måtte ta  ned  storseilet  for å  unngå at det ble ødelagt i de store bølgene.  De  siste  24  timene  har vi hatt  passatvind  med  god  fart.  dvs  en  snitthastighet  på  ca. ni knop. Vi  ligger fortsatt  som nummer to i vår klasse.  Nummer tre  i  klassen ligger kun  15  minutter bak oss  på  korrigert tid.  Vi  bytter nå  rormann  for hver  halvtime for at rormannen skal  være 100%  fokusert på  fart.

De  båtene som ligger foran oss er raskere og større båter  som seiler  med  profesjonelt  mannskap.  Vi gjør  vårt beste  og  håper på  en plass  pallen  og  topp  ti-plassering overall.  Det er innen  rekkevidde.

Ellers  har  vi  hatt «besøk»  av hval og  delfiner i natt.

Vi  har  ca  460  nautiske mil til målgang. Dette  blir spennende.

Reisebrev 10. desember:

Vi endte som nummer tre i racingklassen,  slått av to meget raske båter som seilte over på litt over åtte dager. Leopard er en 100-foter bygget for å sette rekorder over lange strekk. mens båt nummer to var en 70 fots Withbread båt fra 2011. Disse båtene seiler med profesjonelle mannskap og stiller i en annen klasse. Føler vi egentlig ble første amatørbåt !

Vi ble ellers nummer åtte av hele feltet på 250 båter. Det var ti norske båter med. Jeg har seilt mange regattaer, men ikke en regatta hvor det er press på i 14 dager. Det ble lite søvn over så lang tid. Det var godt å komme i mål etter 14 dager og 32 minutter. Vi nyter noen dager her på St Lucia før turen går hjemmover i morgen.

Med vennlig hilsen Per Arne Nilsen, skipper ombord på Enigma VII