Brukerskapt innhold
Lokalsporten.fvn.no er siden for brukerskapt innhold, der klubber og utøvere selv skriver fra stevner, trening og annet. Vi tar også inn pressemeldinger som omhandler sørlendingers prestasjoner. Formålet er å speile mangfoldet og bredden i lokalidretten, og flere av sakene publiseres også på forsiden til fvn.no. Minst en gang i uka samler vi utvalgte bidrag i papiravisen. Vil du som utøver eller din klubb være med som en av stadig flere bidragsytere, kan du sende en e-post til Rune Stensland.

I norgestoppen på «Sykle til jobben»-aksjonen

P1160876I tillegg til at Terrengkarusellen i Kristiansand er blant landets største mosjonsarrangementer ser vi nå også at Norges største aktivitetskampanje slår godt an i sykkelbyen Kristiansand.

De som hevder at sørlendinger er treige kan ta en kikk på denne statistikken! Kristiansandsregionen har nå over ti prosent av alle landets deltakere i «Sykle til jobben»-aksjonen. Utifra befolkningsgrunnlaget skulle denne prosenten vært ca 2.3%.

Dette er tall Vest Agder Bedriftsidrettskrets er stolte av, men enda mer gledelig er det nok at når årets kampanje hadde vart kun få dager var fjorårets deltakerrekord grundig slått.

Denne sterke deltakelsen kan skyldes mange ting, blant annet at ATP har gått inn med økonomisk støtte til kampanjen. Samarbeidet mellom ATP og Norges Bedriftsidrettsforbund medfører at alle innbyggere i Kristiansand, Søgne, Songdalen og Vennesla har gratis deltakelse. Det har også i år vært sterkt fokus fra arrangør på å informere om at dette er en aktivitetskampanje hvor all type fysisk aktivitet kan registreres; ikke «bare» sykling til og fra jobb, samt at det er åpnet for individuell deltakelse for de som ikke ønsker å delta på lag. Dette åpner muligheten for blant annet pensjonister og andre som er utenfor arbeidslivet.

Flere aktører fra næringslivet har vært aktive i markedsføring og rekruttering i år. På åpningsdagen hadde blant annet Aker Solutions, Hennig Olsen og Sørlandet Sykehus Kristiansand egne stands i nærheten av bedriften. Dette ble populært både blant de ansatte, naboene og tilfeldig forbipasserende.

Det er flott å se at stadig flere bedrifter og enkeltpersoner innser at fysisk aktivitet er verdens beste medisin. Tilbakemeldingen fra mange bedrifter er at en kampanje som dette er noe de fleste kan delta i, uansett hvilken type aktivitet de foretrekker og uansett grunnform. Undersøkelser fra 2013 viser at kampanjen bidrar til at mange deltakere blir mer aktive også etter at kampanjen er avsluttet. Folkehelse i praksis, og god business for bedriftene!

Selv om deltakelsen er god allerede er det fullt mulig for flere å bli med!  Info om kampanjen og påmelding på www.sykletiljobben.no.  Alle som er registrert innen fredag 9 mai kl. 14 er med i første trekning om flotte lokale premier, vi trekker da blant annet gavekort på Aquarama Spa og Bad, trening på Spicheren, sporty solbriller og tekniske T-shirts. Om du ikke har meldt deg på enda kan du registrere deg i dag og etterregistrere aktivitet fom 24.04.

Kampanjeperioden er 24.04-20.06.