Tommy Utsogn (26) fra Øvrebø demonstrerer enarms pull-up i Kristiansand turnhall. Foto: Privat.
Brukerskapt innhold
Lokalsporten.fvn.no er siden for brukerskapt innhold, der klubber og utøvere selv skriver fra stevner, trening og annet. Vi tar også inn pressemeldinger som omhandler sørlendingers prestasjoner. Formålet er å speile mangfoldet og bredden i lokalidretten, og flere av sakene publiseres også på forsiden til fvn.no. Minst en gang i uka samler vi utvalgte bidrag i papiravisen. Vil du som utøver eller din klubb være med som en av stadig flere bidragsytere, kan du sende en e-post til Rune Stensland.

Slik klarte jeg å ta pull-up med én arm

Det tok seks måneder med spesialtrening før jeg nådde målet mitt.

Jeg brenner for trening og en sunn livsstil. Jeg har drevet med calisthenics/egenvektstrening i to år og elsker det! Jeg er også med i calisthenicsgruppa Krs Beast. Tidligere har jeg trent generell styrketrening og løping. Jeg er rett og slett blitt hekta og treningen er en del av min livsstil. Da jeg begynte for to år siden klarte jeg kun grunnleggende øvelser som pull-ups, dips, push-ups osv.

Det har utviklet seg til at jeg behersker back lever, front lever, human flag, handstand, mucle-ups og en rekke andre triks på stang. Og nå enarms pull-up! Jeg har opplevd jevn progresjon i treningen og det gir meg motivasjon til å fortsette. Jeg liker at man kan utfordre kroppen sin og det skaper mestringsfølelse når man får til en ny ting.

tommy4
Back lever på meg, front lever på Hoang van Phan. Foto: Tom Høgstøl

For seks måneder siden prøvde jeg å ta min første pull-up med én arm. Jeg visste at å beherske dette ikke ville skje over natten. Jeg prøvde meg et par ganger, og det virket helt uoppnåelig. Da hadde jeg nylig klart human flag for første gang, og jeg var klar for å greie et nytt mål. Jeg kontaktet min personlige trener Wiggo Nordheim og fikk også mange gode tips av mine kompiser. Jeg fikk et eget program av Wiggo som jeg fulgte to ganger i uka. Det var veldig viktig at jeg ikke gjorde dette to dager på rad, slik at kroppen fikk hvile og jeg heller kunne trene øvrige muskelgrupper de andre dagene.

Her tar jeg pull-ups med én arm (video):

Programmet jeg fikk var:
1. Pull-ups med en arm. Med bein i strikk. 3 sett. 5+5 repetisjoner på hver arm. Her begynte jeg først med den grønne hjelpestrikken, da det gikk fint tok jeg mindre stramme oransje og så svart. Her er det viktig at man strekker armen helt opp og helt tilbake.
2. Heavy lift på ett bein. 3 sett. 10+10 rep
3. Nedtrekk på en arm på høy kabel. 4 sett. 8+8 repetisjoner på hver arm. Her er det også viktig at man trekker helt ned og tilbake. Og kjører på med maksimal kraft, men ikke så tungt at du ikke utfører øvelsen korrekt. Her startet jeg på 32,5 og tar nå 50 kilo på hver hånd.
4. Rull med stang. Stående ut og tilbake. God mageøvelse! 4 set x 8 repetisjoner
5. Liggende bicepscurl med stang. 4 set x 12 repetisjoner

tommy3
Hoang Van Phan (f.v.), Inti Ortega Gallegos og meg. Foto: Privat.

I november har jeg hatt et opphold på enarms pull-ups i drøyt tre uker og var med på en utfordring som gikk på Facebook. Det gikk ut på at jeg skulle gjøre 22 push-ups hver dag i 22 dager. Og utfordre en ny person hver dag. Jeg valgte å ta 22 muscle-ups i stedet, som er mer utfordrende og er en tyngre øvelse for meg. Jeg klarte det også selv om det var blytungt noen dager! Noen dager etter dette var ferdig skulle jeg teste for gøy om jeg klarte enarms pull-up. Jeg klarte det på første forsøk med begge armene. Det var utrolig gøy endelig å klare det! Kanskje noe av grunnen til at jeg klarte det var nok at jeg ble mye sterkere av å ta muscle-ups i 22 dager.

tommy2
Her utfører jeg human flag. Foto: Privat.

Mitt neste mål er å ta flere enarms pull-ups etter hverandre. Jeg skal også jobbe mot at jeg klarer back lever med én hånd og 200 kilo i markløft. Jeg synes det er viktig at man kombinerer egenvektstreningen med vanlig styrketrening, det gjør det lettere å innfri nye mål. Det er også vesentlig at treningen skal være gøy og man finner noe som passer seg selv. Mitt motto for treningen er: Aldri gi deg! Tren mer og hardere! Tren smart og lytt til kroppen!

Her utfører jeg muscle-ups (video):