Det er ikke så vanskelig å komme seg opp av sofaen. Det som er vrient, er å unngå tilbakefall. Foto: Triatlars
Brukerskapt innhold
Lokalsporten.fvn.no er siden for brukerskapt innhold, der klubber og utøvere selv skriver fra stevner, trening og annet. Vi tar også inn pressemeldinger som omhandler sørlendingers prestasjoner. Formålet er å speile mangfoldet og bredden i lokalidretten, og flere av sakene publiseres også på forsiden til fvn.no. Minst en gang i uka samler vi utvalgte bidrag i papiravisen. Vil du som utøver eller din klubb være med som en av stadig flere bidragsytere, kan du sende en e-post til Rune Stensland.

Slik kommer du deg opp av sofaen

Seks topptriatleter gir deg tips om hvordan du kan komme deg opp av sofaen og i gang med triatlon.

Triatlon virker spennende, men for mange er det vanskelig å komme i gang. Vi har gjort det du selv ikke tør, nemlig å spørre seks av landets dyktigste triatleter om råd til sofagriser.

Kristian Blummenfelt, OL-utøver:

– Skriv ned en minimum treningsplan for en treningsuke. Det kan være alt fra tre økter i uken, fra 30 minutter til noe mer heavy. Om det er noen uker hvor treningslysten er større, så tren mer enn planlagt, men aldri tren mindre enn «minimumsuken» du har skissert.

Lotte Miller, norgesmester og landslagsutøver:

– Alltid ha et mål! Det er supervanskelig å komme seg opp av sofaen om man ikke har et konkret mål man jobber mot. Ta deg tid til å sette deg ned og finne ut av hva du ønsker å oppnå med treninga. Har du et godt mål, har du plutselig en ekstra drivkraft som får deg til å prestere bedre på alle tre disipliner.

Kari «Fullfart» Lingsom, vinner av Norseman:

– Mitt beste tips er å tenke som en triatlet, ikke som en svømmer-syklist-løper. Triatlon er en egen idrettsform og du må tilnærme deg den som en sport – ikke tre ulike! Husk å ta det stegvis, progresjon er din beste venn. Altfor mange går i fellen og kjører for mye, for hardt og for lenge. Du skal trene mye roligere enn du tror.

Allan Hovda, vinner av Norseman:

– Meld deg inn i din lokale klubb og hiv deg inn i det fantastiske triatlonmiljøet med liv og lyst. Meld deg gjerne på en konkurranse for å ha et konkret mål som motiverer til å ta fatt i ”arbeidet”, men ikke start med for høyt ambisjonsnivå da det raskt kan ødelegge motivasjonen.

Morten Hansen, norgesmester og landslagsutøver:

– Mitt første tips er å melde deg inn i en svømmeklubb! De fleste svømmeklubber har flere partier med alt mulig av nivåer, og mange har en masters-gruppe som er for svømmere fra 18-100 år. Svømminga er den grenen som er vanskeligst å trene alene, så da anbefaler jeg å finne en gruppe å svømme med. For sykkel og løp, så anbefaler jeg å bare finne gleden i det, og så bygge deg opp sakte. Ikke kjør på altfor hardt i starten!

Per Morten Ellingsen, norsk rekord Ironman Hawaii:

– Alt er bedre en ingenting. Og jo, du har faktisk tid. Videre er det viktig å ikke starte for tøft.