Den 194 cm høye og 92 kilo tunge kristiansanderen Hakeem Teland (18) er en av verdens beste unge padlere. Her trener han benkpress, der persen er 130 kilo. I benktrekk er persen 110 kilo, i chins/kroppshevinger 26 repetisjoner og i push ups 91 repetisjoner. Alle fotos: Privat.
Brukerskapt innhold
Lokalsporten.fvn.no er siden for brukerskapt innhold, der klubber og utøvere selv skriver fra stevner, trening og annet. Vi tar også inn pressemeldinger som omhandler sørlendingers prestasjoner. Formålet er å speile mangfoldet og bredden i lokalidretten, og flere av sakene publiseres også på forsiden til fvn.no. Minst en gang i uka samler vi utvalgte bidrag i papiravisen. Vil du som utøver eller din klubb være med som en av stadig flere bidragsytere, kan du sende en e-post til Rune Stensland.

Slik trener jeg om vinteren

Som kajakkpadler har jeg en veldig lang vintersesong, som varer fra slutten av september til begynnelsen av mai. Mange lurer på hvordan vi trener disse månedene, og det skal jeg vise dere her.

trening
Jeg var nylig på samling i Spania med den danske kajakklubben Maribo. Her koste vi oss med mye trening i fine forhold.

Hovedfokus er kondisjon og styrke. Vi trener mye mengde for å ha en god base å bygge på til våren og sommeren. Etter siste konkurranse for sesongen har de fleste en-to ukers fri, bare for å få en fysisk og mental pause fra idretten, og for å lade opp batteriene til den kommende vinterperioden. Etter denne pausen padler vi på vannet så lenge det lar seg gjøre, helt til det blir is. Da består treningen av lange i2-i3-serier, der belastningen ikke er altfor stor.

Padlemaskinen bruker vi for å vedlikeholde teknikk og bevegelsesmønster. Se video her og nederst i innlegget. 

Når isen har kommet, består treningen av mye forskjellig:

chins
Chins er ypperlig styrketrening for armer og rygg.

Styrke – Vi trener styrke ca. tre ganger i uken, med forskjellige perioder der enten max-styrke eller volum er i fokus. Den mest padle-spesifikke styrkeøvelsen er benktrekk, men vi trener også mye benkpress, skuldre, rygg, oppheis, triceps, biceps osv. I padling er styrke i overkroppen veldig avgjørende, derfor er det hovedfokus. 

Løping – Det bruker vi for å få bedre kondisjon eller bare som restitusjon. Vi løper en god del bakkeløp, for å øke maksimalt oksygenopptak.

Svømming – Padlere svømmer også mye, spesielt jeg, fordi jeg kan svømme ganske bra og får dermed veldig mye ut av denne treningen. Svømming er veldig krevende, så det er perfekt å bruke vinteren til å svømme mye. I svømming trener man først og fremst kondisjonen, men også styrken.

svømkeem
Selv om jeg ikke lenger satser som svømmer, er svømming en viktig del av treningen min.

Langrenn – Padlere har gått langrenn i mange år og det har blitt en viktig del av treningen under vinterperioden. Langrennstrening har definitivt vært en viktig del av vinneroppskriften til meritterte padlere som Eirik Verås Larsen og Knut Holmann.

Basis (core) – Styrke i mage og rygg er ekstremt viktig i padling, viktigere enn armstyrke. Mange sliter med å tro det, men det er sant. Derfor trener vi veldig mye core/kjernemuskulatur, og i Norge har vi to apparater som andre nasjoner ikke har, som går på musklene som er i bruk i rotasjonsfasen, de kalles Magnar og Helga.

magnar
Dette er «Magnar», en øvelse som går på rotasjon. Her holder vi i tråden med vektene, men drar med magen. Også «Helga» er en fin rotasjonsøvelse.

Padlemaskin (Dansprint & Einar) – Padlemaskin er selvfølgelig en stor del av treningen, der får vi matchet bevegelsesmønsteret ganske bra, men vi bruker maskinene mest til å vedlikeholde teknikk og følelse. Kondisjon og styrke trener vi på andre måter.

Utenlandssamlinger – Når det er is, og veldig kaldt, så reiser mange til utlandet der det går an å padle året rundt. De norske padlerne reiser som oftest til Florida, men også til lands som Spania eller Portugal. Jeg har nettopp vært i Spania i tre uker, og skal i mars til Florida i tre uker. Det ser jeg absolutt frem til!

Jeg føler jeg har trent bra i vinter og har mye selvtillit, og nå begynner jeg sakte men sikkert å spesialisere meg ned mot de kortere distansene (200m og 500m). Jeg må bli mer eksplosiv og jeg må jobbe med å få teknikken til å sitte på høyere fart. Jeg gleder meg!