Sukkerfri sjokoladeis med kokostopping, laget av Hege Høsteland (26). Hun jobber som personlig trener i Kristiansand og blogger jevnlig om trening og kosthold i Lokalsporten. Foto: Hege Høsteland.
Brukerskapt innhold
Lokalsporten.fvn.no er siden for brukerskapt innhold, der klubber og utøvere selv skriver fra stevner, trening og annet. Vi tar også inn pressemeldinger som omhandler sørlendingers prestasjoner. Formålet er å speile mangfoldet og bredden i lokalidretten, og flere av sakene publiseres også på forsiden til fvn.no. Minst en gang i uka samler vi utvalgte bidrag i papiravisen. Vil du som utøver eller din klubb være med som en av stadig flere bidragsytere, kan du sende en e-post til Rune Stensland.

Slik lager du sunnere is om sommeren

Selv om sommerværet er ustabilt, er en velsmakende hjemmelaget is en sikker vinner.

Sommeren har ikke vært noe særlig å skryte av i år heller. Mai lokket med noe fine dager, juni likeså, men så kom juli, 15 grader og regn. Det er så typisk, og vi vet det kan skje, men blir like skuffa hver gang uansett. Heldigvis er det noen ting som ikke avhenger av om det er sol eller ikke, og det er maten. Hurra! Man kan da fortsatt spise deilig grillmat og is, selv om det kanskje ikke blir helt det samme. Og er du som meg som må ha noe å spise på dagen lang når sola er bortgjemt og du har fri, kan det være greit med litt mer fornuftige alternativer.

En skikkelig fløteis fra Hennig-Olsen en gang i blant er helt innafor, men når du stikker hånda ned i frysen flere ganger daglig for en Krone-is, så kan det bli litt i meste laget. Å lage isen selv er veldig lett, og her får du to alternativer å gjøre det på. Mulighetene er mange flere. Søk opp på nettet og lag i vei.

Sjokoladeis med kokostopping

sukkerfri sjokoladeis me kokostopping
Sukkerfri sjokoladeis med kokostopping. Foto: Hege Høsteland

Du trenger (for 2 porsjoner)

3 eggeplommer
3 ss sukrin gold
2-3 ss kakao
2 dl vikingmelk
En klype salt

1. Start med å piske sammen eggeplommer og sukrin gold til du får eggedosis.
2. I en annen bolle pisker du vikingmelk til du får en luftig krem. Tilsett forsiktig kakao og salt mens du fortsatt blander.
3. Vend forsiktig inn eggedosisblandingen med kremen. Hell det over i ønsket form og sett i frysen i minst 3-4 timer.
4. Når den skal nytes, kan du toppe med kokos, bær, nøtter eller frukt.

Sukkerfri fruktis

Ikke akkurat helt som friskis, men den ligner litt og har et langt bedre næringsinnhold. Så vi kaller den bare fruktis.

Frisk og god saftis uten sukker.
Frisk og god saftis uten sukker. Foto: Hege Høsteland

Du trenger:

Jordbær
Mango
Kiwi (eller annen type frukt/bær du synes smaker godt)

1. Bruk en stavmikser for å lage en jevn masse av de forskjellige ingrediensene, hver for seg eller sammen om du ønsker en mix. Hvis du vil ha litt søtere smak på isen kan du tilsette litt sukrin gold.
2. Legg lagvis i en isform. Settes i fryseren i 3-4 timer. Gi til barna, spis dem selv – nyt!

Les flere blogginnlegg fra Hege Høsteland her

Om bloggforfatteren: Hege Høsteland (26), er fra Kristiansand og jobber som personlig trener på SatsElixia Kristiansand. Hun er utdannet personlig trener og har en bachelor i ernæring, mat og kultur fra Universitetet i Agder.