Hege Høsteland (26) jobber som personlig trener i Kristiansand og blogger jevnlig om trening og kosthold i Lokalsporten. Alle fotos: Wiggo Nordheim.
Brukerskapt innhold
Lokalsporten.fvn.no er siden for brukerskapt innhold, der klubber og utøvere selv skriver fra stevner, trening og annet. Vi tar også inn pressemeldinger som omhandler sørlendingers prestasjoner. Formålet er å speile mangfoldet og bredden i lokalidretten, og flere av sakene publiseres også på forsiden til fvn.no. Minst en gang i uka samler vi utvalgte bidrag i papiravisen. Vil du som utøver eller din klubb være med som en av stadig flere bidragsytere, kan du sende en e-post til Rune Stensland.

Tenk deg selv positiv

Snakker du fint om deg selv, vil du føle deg bra. Snakker du deg selv ned, vil du ikke føle deg bra.

Det er en kjent sak at mange mennesker sliter med dårlig selvtillit og selvbilde. For noen er det kanskje mer dyptliggende årsaker til at det er slik, men for mange bunner det nok i hvordan man tar til seg konstruktive eller negative tilbakemeldinger og ikke minst, hvordan man ser på og snakker til seg selv. Mange har har lett for å henge seg opp i det negative, til tross for at det finnes mye positivt og oppløftende, og la det styre selvfølelsen vår.

Les også: En nyttårsforsetters onde sirkel 

Jeg kjenner på det selv stadig vekk. I min jobb som personlig trener treffer jeg på mange mennesker hver dag, og jeg kan ikke forvente å ha god kjemi med alle, slik er det bare. La meg fortelle om en hendelse som passer godt til dette temaet. Jeg jobber hovedsakelig som PT, men har også et par gruppetimer i uka. Det er populære timer med mye folk. For en stund tilbake hadde vi en «Ris og ros»-kasse, der medlemmer kunne legge igjen en anonym lapp med positive og/eller negative tilbakemeldinger. Det lå en lapp der hvor det stod «Hege er best!». Hurra, tenkte jeg. Men litt lenger bak i bunken lå en annen lapp, der det stod at jeg ikke var motiverende. Hvilken lapp hang jeg meg opp i? Den negative.

hegge 2Til tross for fulle timer, faste medlemmer som deltok uke etter uke, muntlige og positive tilbakemeldinger etter hver time. Men i flere dager gikk jeg rundt og grublet. Hvem er dette og hva har jeg gjort for å være så lite motiverende? Er jeg SÅ dårlig i jobben min? Burde jeg bare slutte å ha gruppetimer?

Heldigvis for meg har jeg mange gode mennesker rundt meg som klarte å snakke meg tilbake til fornuft. Folk har forskjellige preferanser, noen vil ha ditt og andre vil ha datt. Jeg var bare ikke den rette instruktøren for denne personen.

I stedet for å la den ene kommentaren gnage videre, valgte jeg heller å fokusere på alle de andre som stadig vekk tok turen inn på timen min. De som var og fortsatt er fornøyde. De som gir meg et stort smil til tross for at jeg har pint dem gjennom en brutal økt, og sier «Tusen takk for en god time!».

Og dette gjelder altså ikke bare når vi får negative tilbakemeldinger fra andre, vi er oftest selv de verste til å gi kritikk. «Jeg er ikke tynn nok, jeg er ikke stor nok, jeg er ikke pen, jeg klarer ingenting». Tror du at du vil føle deg bedre ved stadig vekk å fortelle deg selv hva som ikke er bra med deg? For det skal jeg love deg at du ikke gjør. Det vil kun skape en kjip følelse, og du vil trykke deg enda lenger ned, dag etter dag og til slutt tror du på det.

Snu det om og fortell deg selv hva som er bra med akkurat deg. Skriv det ned, ta deg tid. Les det opp for deg selv høyt. Ja, det vil kanskje føles ukomfortabelt og rart i starten, men etter hvert vil du tro på det du sier også. Det sier seg selv, snakker du fint om deg selv vil du føle deg bra, snakker du deg selv ned, vil du ikke føle deg bra. Og hvilken følelse ønsker du selv å sitte igjen med?

Om du likevel skulle synes at det er vanskelig å finne bra ting ved deg selv, anbefaler jeg å spørre din nærmeste familie og venner om å gjøre nettopp det. For de er ærlige og vil deg vel. Helst ansikt til ansikt. Ta til deg det fine som blir sagt, og husk det hver eneste dag.

hegge 3Dette gjelder også når det kommer til trening og kosthold, og jeg trekker frem mestringsfølelsen atter en gang. Kanskje du har forsøkt å gå ned i vekt flere ganger, starte med treningen, og så har det ikke helt gått riktige veien. Da kan det være lett å tenke at det ikke er vits å forsøke igjen, «for jeg får det ikke til, jeg duger ikke».

Jo, du får det til. Lager du deg disse små delmålene jeg alltid nevner, og motiverer deg selv gjennom hele veien, så vil det gå til slutt. Men hodet må være med! Du må virkelig ha lyst til å klare det.

Er ikke målet motiverende nok, finn et annet mål. Tenk deg en skala fra 1-10. Hvor lyst har du egentlig til å klare pull-ups, gå ned ti kilo, få bedre kondisjon, bli kvitt vondter i ryggen? Finn det som trigger deg, ikke hva som er forventet at du har som mål. Finn din tier på skalaen, og fortell deg selv hver dag at dette skal du klare.

Spør deg selv: vil jeg føle meg bedre om jeg velger å slappe av etter jobb og ikke gjør noe annet den dagen, eller om jeg går på trening og gjør det jeg kan, for så å slappe av etterpå? Alle de små riktige valgene hver dag er veien til kontinuitet og resultat. Og gjør deg selv en stor tjeneste, skryt av deg selv underveis!

Om bloggforfatteren: Hege Høsteland (26), er fra Kristiansand og jobber som personlig trener på SatsElixia Kristiansand. Hun er utdannet personlig trener og har en bachelor i ernæring, mat og kultur fra Universitetet i Agder.