Her er et bilde av meg etter en bra hardøkt!
Brukerskapt innhold
Lokalsporten.fvn.no er siden for brukerskapt innhold, der klubber og utøvere selv skriver fra stevner, trening og annet. Vi tar også inn pressemeldinger som omhandler sørlendingers prestasjoner. Formålet er å speile mangfoldet og bredden i lokalidretten, og flere av sakene publiseres også på forsiden til fvn.no. Minst en gang i uka samler vi utvalgte bidrag i papiravisen. Vil du som utøver eller din klubb være med som en av stadig flere bidragsytere, kan du sende en e-post til Rune Stensland.

Toppingsperioden = en utøvers beste venn

Snart senior-NM på hjemmebane

Hei, og takk for sist (les min blogg 1 HER). Senior-NM kortbane står for døren i Aquarama 19.-22.mars, det betyr for mange en periode med et spenningsnivå, en nervøsitet og en glede litt større enn den hverdagen vanligvis har å by på. Arbeidet du har lagt ned på trening de siste månedene skal forhåpentligvis gi uttelling i løpet av disse fire dagene. Du vil få svar på om du har pushet grenser, forberedt deg mentalt, holdt deg frisk og spist riktig i stor nok grad til å utvikle deg som utøver.

I bassenget er det alltid god stemning
Alltid god stemning i bassenget. Foto: Privat

Topping er livet

Hvordan finne formtoppen inn mot en konkurranse eller et mesterskap er veldig individuelt, og forskjellig fra idrett til idrett. Men for meg, og mine idretter (kajakk og svømming) er det viktig å trene hurtighet og samle overskudd. For de aller fleste utøvere er toppingsperioden en periode med hvile, kortere treninger, mindre treningsmengder og en lett kropp. Mitt mål i NM denne gang er å sette nye perser. Jeg stiller i sju stafetter og på 50 meter butterfly.

Formtopping

Formtopping, eller «tapering» som det også kalles er når man fokuserer på konkurranseperioden, er en metode vi bruker for å redusere kroppslig stress og belastning som er forårsaket av store mengder trening. Topping innebærer en form for reduksjon i treningsbelastningen, gjerne ved nedgang i generell treningsintensitet og treningsmengde – dette muliggjør at man kan oppnå en topprestasjon.

Trening på konkurransefart

I toppingsfasen beveger vi oss fra store mengder høy intensitet til mindre mengder, men med større differanse mellom intensitetene. Vi trener mer på fart som ligner ønsket konkurransefart. I KSA bruker vi «start oppe»- eller «modelltrening»-metoden. Det vil si at vi svømmer en god oppvarming, etterfulgt av en forberedelsesdel, deretter f.eks. 2-3 løp som vi skal ha i stevnet. Disse løpene gjør vi fra startpallen, vi har banen for oss selv, og vi kan virkelig sette oss inn i løpsituasjonen. Flere bruker også konkurransebuksen/-drakten på trening for å få godfølelsen. Vi trener også opp kroppens syretoleranse.

Modelltrening i Paphos
Modelltrening i Paphos. Foto Jorann S. Tørnkvist
kypros3
Sliten gjeng. Foto: Jorann S. Tørnkvist

 

 

 

 

 

 

Visualisering

Visualisering er en metode vi bruker mye på Norges Toppidrettsgymnas. Dette går ut på å se for seg løpet i hodet, mange ganger. Du skal terpe inn detaljer som teknikk og løpsopplegg.  Metoden brukes også av mange utøvere for å gi selvtillit – du ser deg selv i en situasjon der du er den beste. Riktig innstilling og selvtillit har ekstremt mye å si. Hvis to utøvere, med relativt lik teknikk og like fysiske kvalifikasjoner, skal konkurrere, så er utøvernes mentalitet avgjørende. Den ene ser for seg selv som uovervinnelig, og den andre har ikke helt troen på seg selv. Hvem vinner?

«Whether you think you can, or you think you can’t – you’re right» – Henry Ford

Vinterleir i Kypros

I år reiste Kristiansand Svømmealianse, Mandal Svømmeklubb og Lillesand Svømmegruppe sammen til Kypros. Følget ble på 30 utøvere, noen foreldre og to trenere. Mesteparten ble i en uke, mens noen kunne nyte livet fullt ut i varmen en uke til. Uke en ble tilbrakt ved Coral Beach Hotel i Phapos, og uke to ved Atlantica Miramare Beach Hotel i Limassol. Leiren var en stor del av den tidligste delen av toppingen, der jeg svømte 62 km den første uken og 35 km den andre uken. Jeg er på sprintgruppen, så jeg var ikke en av de som svømte lengst.

Deltakerne fra KSA, MSK og LIL
Deltakerne fra KSA, MSK og LIL. Foto: Jorann S. Tørnkvist

Treningsmessig var leiren preget av høy intensitet, mye melkesyre, teknikktrening og analysering. Vi bruker hverandre, og kamera, som nyttig verktøy. Tekniske detaljer er vanskelige å legge merke til, eller endre på, uten andres tilbakemeldinger. En slik leir før et NM er veldig givende, da kan man tenke kun på svømming. Ingen skole, lite skolearbeid, ingen foreldre som maser eller hybel som må vaskes. Det blir som en «ferie» fra alt stress.  Her er treningsplanen vi fulgte:  Treningsplan Kypros, laget av Brian Boe Madsen – hovedtrener i KSA.

Mange krets- og årsklasserekorder ble utdelt. Agder er i utvikling!

Etter hvert år utdeles eventuelle krets- og årsklasserekorder som er tatt i løpet av fjoråret. Hvis man tar en årsklasserekord, vil det si at ingen har svømt fortere enn deg i den årsklassen (i Agder svømmekrets) noen gang. Hvis du tar en kretsrekord, vil det si at du er den raskeste i Agder noen gang, uansett årsklasse. På bildet ser vi de som har tatt rekorder fra KSA, MSK og LIL i 2014. Hvert år tas mange rekorder, det viser bare at nivået blir bedre for hvert år!

kypros4
Her et bilde av de som har tatt rekorder av deltakerne på leira.