Tommy Utsogn (25) fra Øvrebø demonstrerer human flag - for mange selve symbolet på egenvektstrening/calisthenics for viderekomne. Alle fotos: Privat.
Brukerskapt innhold
Lokalsporten.fvn.no er siden for brukerskapt innhold, der klubber og utøvere selv skriver fra stevner, trening og annet. Vi tar også inn pressemeldinger som omhandler sørlendingers prestasjoner. Formålet er å speile mangfoldet og bredden i lokalidretten, og flere av sakene publiseres også på forsiden til fvn.no. Minst en gang i uka samler vi utvalgte bidrag i papiravisen. Vil du som utøver eller din klubb være med som en av stadig flere bidragsytere, kan du sende en e-post til Rune Stensland.

Min vei til å klare human flag

For fem år siden klarte jeg knapt å ta push ups. Nå er jeg ti kilo lettere og kan utføre den krevende egenvektsøvelsen human flag.

Jeg har gått fra å være alt annet enn i form til det motsatte.  Å komme i toppform handler om mange ting: Kondisjon, muskelstyrke, utholdenhet, kosthold osv. Og det å sette seg realistiske mål hele tiden. Egenvektstrening/calisthenics er min absolutte favoritt. Det gir stor mestringsfølelse og er like tungt som vanlig styrketrening. 

I 2011 var jeg i skikkelig dårlig form og begynte å trene med en personlig trener. Jeg hadde trent litt på videregående skole på treningssenter, men uten særlig resultater. Under veiledning fra min PT gikk jeg i gang med generell styrketrening, med hovedfokus på kjernemuskulatur. Jeg trente tre ganger i uken, som med tiden har utviklet seg til at jeg nå trener seks-sju dager i uken. To til tre timer daglig. Jeg hadde personlig trener i to og et halvt år en gang i uken. Det gikk mye penger til dette, men det var absolutt verdt det. Jeg lærte utrolig mye om trening, kosthold og generelt hvordan kroppen fungerer. Det første halvåret gikk jeg ned ti kilo. Dette ga selvfølgelig mersmak. Noen av mine maks tester var da benpress 420kg, benkpress 110kg og pullups 20 stk.

Jeg fortsatte med treningen på egenhånd på treningsstudio i Kristiansand, der ble det mye styrketrening og en del løping. Da brukte jeg kettelbels og TRX (slynge), som også går mye på kjernemuskulatur. Jeg trente med egen kroppsvekt i tillegg som, push ups, dips, chins og pull ups. Passet også alltid på å få inn flere mageøvelser på treningsøktene. Etter hvert gikk fokuset over på løping, og da var målet å løpe det ti kilometer lange Sommerløpet på under 40 minutter. Tiden ble 40.52. Samtidig klarte jeg å holde styrketreningen vedlike. Da løp jeg fire dager, og hadde to styrkedager i uken.

12442947_1074261199304296_759444490_n
Back lever i Nybyen. Foto: KRSby.

I november 2014 begynte jeg med calisthenics. Jeg så på en plakat at Team Physix skulle ha workshop. Jeg sjekket på You Tube hva dette var, og syntes det nesten så umulig ut å gjennomføre noen av øvelsene. Jeg viste ikke om noen som skulle på kurset, men jeg hadde lyst til å prøve noe nytt. Kurset ga virkelig mersmak! Jeg begynte å trene 50/50 med calisthenics og styrketrening. Deretter ble jeg med i calisthenicsgruppa KRS Beast og har holdt på siden den gang med egenvektstrening.

Det gir meg mestringsfølelse og det er alltid noe nytt å lære. Det er utfordrende og  veldig sosialt. I starten øvde jeg mye på en rutine jeg hadde. Det var å klare fem muscle ups, fem dips, fem pull ups, fem chins, ti sekunder L-hang og 30 push ups innen to minutter uten pause. Jeg klarte det på ett minutt og 18 sekunder.

Veien til å klare human flag startet med at jeg var på kurs med Lasse Tufte, som er eier og grunnlegger av tufteparken og Norwegian Street Workout Association. I mai 2015  satte jeg meg som mål at dette skulle jeg få til – uansett hvor lang tid det måtte ta. Etter dette har jeg øvd med jevne mellomrom. I desember 2015 gikk jeg virkelig inn for at jeg skulle klare det. Øvde opptil flere ganger i uken på ribbevegg. Trente mer bestemte muskelgrupper, som man bruker når man utfører human flag. Det er skuldre, rygg og mage. Egentlig må man bruke hele kroppen. I mars 2016 rett før påsken klarte jeg det for første gang. Da maktet jeg å aktivere alle musklene jeg trengte, og jeg hadde også teknikken som skulle til. Det ga meg godfølelsen og jeg var i lykkerus resten av dagen!

tommy 2
Her tar jeg dobbel back lever med Hoang Van Phan (underst).

Målet mitt videre er å få enda bedre kroppskontroll. Rett og slett bli så sterk som mulig med min egen kroppsvekt. Det neste steget mitt er å trene til pull ups med én arm. Samtidig skal jeg bli sterkere i back lever slik at jeg kan ha to personer hengende i samme stilling under meg. Dette er bare begynnelsen! Treningen har blitt til en livsstil og en lidenskap. Jeg har som mål å være med i konkurranse innen calisthenics på sikt.  Mitt motto er: Aldri gi deg! Tren mer og hardere! Samtidig skal man trene smart og lytte til kroppen.

KRS Beats trenere. Fra venstre Josva Ecklon Nielsen, Tommy Utsogn, Hoang Van Phan, Francisco Cortes og Inti Ortega Gallegos.
KRS Beasts trenere. Fra venstre Josva Ecklon Nielsen, meg, Hoang Van Phan, Francisco Cortes og Inti Ortega Gallegos.

Krs Beast er en gruppe på ti personer som driver med calisthenics. Vi har også fellestreninger tre ganger i uka i Kristiansand turnhall. På sommerstid trener vi en del ute i Nybyen, men vi savner en tuftepark i Kristiansand med flere stenger, ettersom egenvektstrening blir mer og mer populært. Dette er også gratis trening for mennesker i alle aldrer, om det hadde vært en park for det. På nyttårsaften 2015 hadde vi vårt første show sammen med Team Physix på Christiansholms festning. Det var i forbindelse med Blå Kors og Fritidsetaten Vest sin nyttårsfest for ungdom.

Med hver enkelt persons egenskaper er vi råsterke på de forskjellige elementene. Og alle har sitt de er gode på. Team Physix er et internasjonalt team med 21 medlemmer i Norge. Målet vårt videre er at vi skal holde flere show. For å motivere flere til å begynne å trene calisthenics. Det kreves kontinuerlig trening for å oppnå progresjon, men når du begynner å få det til, vil du oppleve en enorm mestringsfølelse. Og det passer for alle!

Les også: Hekta på egenvektstrening.

Les også: Egenvektstrening – noe for deg?